Record Details

Фундаментальні та прикладні дослідження профільного навчання старшокласників, як довузівської підготовки за спеціальністю "Дизайн" на засадах етнодизайну

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/726122/
 
Title Фундаментальні та прикладні дослідження профільного навчання старшокласників, як довузівської підготовки за спеціальністю "Дизайн" на засадах етнодизайну
Фундаментальные и прикладные исследования профильного обучения старшеклассников как довузовской подготовки по специальности "Дизайн" на основе этнодизайна
Fundamental and applied research of specialized education of high school students as a pre-university training in the specialty "Design" on the basis of ethnic design
 
Creator Вдовченко, Віктор Володимирович
Антонович, Є.А.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У статті вперше розкрито особливості процесу та висвітлено результати теоретичного та експериментального дослідження авторами профільного навчання за спеціалізацією «Основи дизайну», як довузівської підготовки за спеціальністю «Дизайн», на засадах етнодизайну, а також розкрито сутність введених ними інновацій, висвітлено їхні особливості. Введені педагогічні інновації з 2006 року апробувалися під час викладання навчальних дисциплін у мистецьких вишах «Методика викладання образотворчого мистецтва і дизайну» бакалаврського рівня, «Методика викладання дизайну у вищій школі» магістерського рівня підготовки за авторськими програмами. Обґрунтовано вирішення дидактичної проблеми наступності та перспективності у підготовці фахівців вищої школи для довузівської підготовки за спеціальністю «Дизайн» на засадах етнодизайну, що полягала у розв’язанні суперечності: фахівець бакалаврського рівня не допускається до навчання ліцеїстів у 10-11 класах, а фахівець магістерського рівня підготовки не володіє методикою профільного навчання старшокласників за спеціалізацією «Основи дизайну», як довузівської підготовки за спеціальністю «Дизайн», на засадах етнодизайну.
В статье впервые раскрыты особенности процесса и освещены результаты теоретического и экспериментального исследования авторами профильного обучения по специализации «Основы дизайна», как довузовской подготовки по специальности «Дизайн», на основе этнодизайна, а также раскрыта сущность введенных ими инноваций, освещены их особенности. Введенные педагогические инновации с 2006 года апробировались в ходе преподавания учебных дисциплин в художественных вузах «Методика преподавания изобразительного искусства и дизайна» бакалаврской уровня, «Методика преподавания дизайна в высшей школе» магистерского уровня подготовки по авторским программам. Обоснованно решения дидактической проблемы преемственности и перспективности в подготовке специалистов высшей школы для довузовской подготовки по специальности «Дизайн» на основе этнодизайна, которая заключалась в решении противоречия: специалист бакалаврской уровня не допускается к обучению лицеистов в 10-11 классах, а специалист магистерского уровня подготовки не владеет методикой профильного обучения старшеклассников по специализации «Основы дизайна», как довузовской подготовки по специальности «Дизайн», на основе этнодизайна.
The article for the first time reveals the peculiarities of the process and highlights the results of theoretical and experimental research by the authors of specialized training in "Fundamentals of Design" as a pre-university training in "Design" on the basis of ethnodesign. Introduced pedagogical innovations have been tested since 2006 during the teaching of disciplines in art universities "Methods of teaching fine arts and design" bachelor's degree, "Methods of teaching design in high school" master's degree in author's programs. The solution of the didactic problem of continuity and prospects in the training of higher school specialists for pre-university training in the specialty "Design" on the basis of ethnodesign, which was to resolve the contradiction: a bachelor's degree is not allowed to teach high school students in grades 10-11 does not have the method of specialized training of high school students in the specialization "Fundamentals of Design", as a pre-university training in the specialty "Design", on the basis of ethnic design.
 
Publisher ПНПУ імені В.Г. Короленка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/726122/1/%D0%90%D0%84%D0%90_%D0%92%D0%92%D0%92%D0%A4%D1%83%D0%BD%D0%B4_%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BB%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%20%D1%81%D1%82%20%D1%8F%D0%BA%20%D0%B4%D0%BE%D0%B2%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%20%D0%B7%D0%B0%20%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%20%D0%94%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D0%B9%D0%BD%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%B7%D0%B0%D1%81%20%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%B7%202019.pdf
- Вдовченко, Віктор Володимирович (orcid.org/0000-0003-3509-2972 <http://orcid.org/0000-0003-3509-2972>) and Антонович, Є.А. (2019) Fundamental and applied research of specialized education of high school students as a pre-university training in the specialty "Design" on the basis of ethnic design Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration, 2. pp. 1-17.