Record Details

Філософське осмислення питання освіти 1917-1991 рр.: соціально-антропологічний підхід

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736697/
 
Title Філософське осмислення питання освіти 1917-1991 рр.: соціально-антропологічний підхід
Philosophical understanding of the issue of education 1917-1991: socio-anthropological approach
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
2 Religion. Theology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
93/94 History
 
Description У статті розкривається філософське осмислення питання освіти 1917-1991 років у соціально-антропологічному підході. Висвітлено основи суспільного гуманізму, яке закладає релігійне виховання та сприяє сприйняттю молоді ідеалам добра як найвищої цінності та формуванню християнського світогляду. Встановлено, що віра є складовою світогляду і основою діяльності людини, а також те, що релігія розкриває потребу розпізнавати можливості, приховані всередині людини, для здійснення, здавалося б, неможливого. Розкрито християнські цінності які пов’язані з усвідомленням важливості ідеалів, які пропонує нам християнство. Визначено, що оскільки суспільно-духовне буття залежить від конкретного виду людини (діяльності, інтелекту, духовності, комунікабельності тощо), то для оптимального розвитку особистості педагогіка повинна дати їй можливість залишатися фізично, соціально та духовно активною. Доведено, що чинниками успішної підготовки педагогів є увага до гуманізації людської свідомості, формування національної самосвідомості, етнопедагогічні аспекти цього формування, праця, духовна підготовка, які забезпечують досвідну орієнтацію особистості в ціннісному плані, а саме: формування, моральні стосунки, юнацькі Людські стосунки, атмосфера життєдіяльності, процес забезпечення саморозвитку та рівноправність.
The article reveals the philosophical understanding of the issue of education in 1917-1991 in a socio-anthropological approach. The foundations of social humanism, which lays down religious education and promotes the perception of the ideals of good as the highest value and the formation of a Christian worldview among young people, are highlighted. It has been established that faith is a component of the worldview and the basis of human activity, as well as that religion reveals the need to recognize the possibilities hidden within a person to accomplish the seemingly impossible. Christian values are revealed, which are connected with the awareness of the importance of the ideals offered to us by Christianity. It was determined that since social and spiritual existence depends on a specific type of person (activity, intelligence, spirituality, sociability, etc.), for the optimal development of the individual, pedagogy should give him the opportunity to remain physically, socially and spiritually active. It has been proven that the factors of successful training of teachers are attention to the humanization of human consciousness, the formation of national self-awareness, ethno-pedagogical aspects of this formation, work, spiritual training, which ensure the experiential orientation of the individual in terms of values, namely: formation, moral relations, youth Human relations, atmosphere life activities, the process of ensuring self-development and equality.
 
Date 2023
 
Type Conference or Workshop Item
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736697/1/Tezy_%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%90.%D0%90.%202023_Innovatsiini%20osvitni%20tekhnolohii-98-101.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2023) Philosophical understanding of the issue of education 1917-1991: socio-anthropological approach In: Innovative educational and information technologies of continuous education: domestic and world implementation experience: mater. International science and practice conf., 28-29 квітня 2023 р., м. Київ, Україна.