Тенденції розвитку андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736686/
http://www.adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/article/view/227/191 10.35387/od.2(22).2022.118-130 |
|
Title |
Тенденції розвитку андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих
Development tendencies of andragogic competence of teaching staff in the field of adult education |
|
Creator |
Самко, Алла Миколаївна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
В оглядовій статті зроблено спробу окреслити тенденції розвитку андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих. Уточнено зміст поняття «тенденції». З’ясовано, що формулювання поняття «тенденції» мають багатовекторний характер і значною мірою залежать від їх розуміння та ключових аспектів. На основі аналізу наукових джерел автором охарактеризовано наступні тенденції розвитку андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих: мотивація професійноговдосконалення (сукупність внутрішніх спонукань, які зумовлюють, спрямовують та регулюють процес професійного зростання); впровадження інноваційних форм, методів і педагогічних технологій в освітній процес (інтерактивні, тренінгові та інформаційні методи й технології, спрямовані на самостійне засвоєння слухачами знань і набуття вмінь у процесі їхньої активної розумової та практичної діяльності); диференційованість та гнучкість професійної діяльності сучасного фахівця-андрагога (сукупність різних інформаційних, освітніх, організаційно-управлінських, експертних, соціально-проєктних, дослідницьких та інших ролей і функцій); сформованість професійної мобільності (невід’ємний складник професійної готовності); безперервність освіти (розвиток андрагогічної компетентності є складовою частиною професійного розвитку педагога, який реалізується через безперервну освіту); використання інноваційних можливостей цифрових технологій (дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість та якість сприйняття, розуміння та засвоєння знань); індивідуалізація освіти дорослих (комплекс організаційних, дидактичних і методичних заходів, спрямованих на створення оптимальних умов для навчання й розвитку); інтенсифікація процесу засвоєння знань (оптимальна організація навчання, що дозволяє досягати максимальних результатів у скорочені терміни).Сформульовано висновок про те, що розглянуті тенденції характеризують сучасні зміни, властиві сфері освіти дорослих в умовах сучасних інтеграційних процесів, визначають шляхи функціонування сфери освіти дорослих і орієнтують освітній процес на модернізацію у контексті інтеграції.
The review article attempts to outline the trends in the development of andragogic competence of teaching staff in the field of adult education. The meaning of the concept of «trends» has been clarified. It was found that the formulation of the concept of «tendencies» has a multi-vector nature and largely depends on their understanding and key aspects. Based on the analysis of scientific sources, the author characterized the following trends in the development of andragogical competence of teaching staff in the field of adult education: motivation for professional improvement (a set of internal motivations that condition, direct and regulate the process of professional growth); introduction of innovative forms, methods and pedagogical technologies in the educational process (interactive, training and information methods and technologies aimed at the students' independent assimilation of knowledge and acquisition of skills in the process of their active mental and practical activity); the differentiation and flexibility of the professional activity of a modern andragogue specialist (a set of various informational, educational, organizational-management, expert, social-project, research and other roles and functions); formation of professional mobility (an integral component of professional readiness); continuity of education (the development of andragogic competence is an integral part of the professional development of a teacher, which is realized through continuous education); use of innovative possibilities of digital technologies (enable to intensify the educational process, increase the speed and quality of perception, understanding and assimilation of knowledge); individualization of adult education (a complex of organizational, didactic and methodical measures aimed at creating optimal conditions for learning and development); intensification of the process of knowledge acquisition (optimal organization of training, which allows to achieve maximum results in a short period of time). The conclusion is formulated that the considered trends characterize modern changes inherent in the field of adult education in the conditions of modern integration processes, determine the ways of functioning of the field of adult education and orient the educational process to modernization in the context of integration. |
|
Publisher |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736686/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97%29.pdf
- Самко, Алла Миколаївна (orcid.org/0000-0003-0785-0510 <http://orcid.org/0000-0003-0785-0510>) (2022) Development tendencies of andragogic competence of teaching staff in the field of adult education Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2 (22). pp. 118-130. ISSN 2308-6386 10.35387/od.2(22).2022.118-130 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.35387/od.2(22).2022.118-130
|
|