Record Details

Ситуаційне навчання іноземної мови в системі компетентнісного навчання: український досвід

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735970/
http://ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/7504
10.26803/ijlter.22.5.33
 
Title Ситуаційне навчання іноземної мови в системі компетентнісного навчання: український досвід
Situational Foreign Language Instruction in Competency-Based Learning Framework: Ukrainian Experience
 
Creator Redko, V.H.
Sorokina, Nataliia
Smovzhenko, Liudmiyla
Onats, O.M.
Chyzhevski, Borys
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Компетентнісно орієнтоване навчання та розвиток комунікативності компетентність є основною стратегією державної політики в освіті України. Це призвело до необхідності реформування навчальних програм і потребує переосмислення підходів до викладання іноземних мов у сучасних навчальних закладах. Автори стверджують, що ситуативне навчання іноземної мови має дидактичний потенціал для досягнення навчальних цілей компетенційної системи. Ситуаційна інструкція функціонує як ключовий компонент оновленої моделі навчання. Використовуючи квазіекспериментальний дизайн, 137 студентів і 91 вчитель іноземної мови були спеціально відібрані із закладів середньої освіти для участі в дослідженні. Для збору необхідних даних про успішність студентів використовували перевірені тести до та після експерименту, анкети, дидактичні матеріали та рубрику оцінювання.
Competency-based learning and developing communicative competency is the main strategy guided by the state policy in the education of Ukraine. It has led to a need for reforms in the curriculum and requires rethinking the foreign language teaching approaches in modern educational institutions. The authors claim that situational foreign language instruction has the didactic potential to achieve the learning goals of the competency-based framework. Situational instruction functions as the key component of the updated model of learning. Using a quasi-experimental design, 137 students and 91 foreign language teachers were purposely selected from institutions of secondary education to be the study participants. Validated pre- and post-experimental tests, questionnaires, didactic materials, and a scoring rubric were used to collect the necessary data on students’ performance. The data showed that the proposed situational instruction was effective and received positive responses from the participants of the learning process. The use of communicative situations in the competency-based learning framework makes it possible to approximate the students’ learning to the real-world situations of interaction with people of different cultures who speak foreign languages, and enhances the development of communicative competency.
 
Publisher Universidad Central de Venezuela Caracas
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735970/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_2023_%D0%9E%D0%BD%D0%B0%D1%86%D1%8C%20%D0%9E.%D0%9C..pdf
- Redko, V.H. (orcid.org/0000-0002-4035-4925 <http://orcid.org/0000-0002-4035-4925>), Sorokina, Nataliia (orcid.org/0000-0003-3997-2205 <http://orcid.org/0000-0003-3997-2205>), Smovzhenko, Liudmiyla (orcid.org/0000-0003-2400-8990 <http://orcid.org/0000-0003-2400-8990>), Onats, O.M. (orcid.org/0000-0003-3323-1289 <http://orcid.org/0000-0003-3323-1289>) and Chyzhevski, Borys (orcid.org/0000-0002-7878-1180 <http://orcid.org/0000-0002-7878-1180>) (2023) Situational Foreign Language Instruction in Competency-Based Learning Framework: Ukrainian Experience International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 5 (22). pp. 637-657. ISSN 1694-2493
10.26803/ijlter.22.5.33
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.26803/ijlter.22.5.33