Record Details

Формування навичок соціально-побутового орієнтування у дітей дошкільного віку з порушеннями зору засобами ігрової діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736627/
https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/179
10.33189/epsn.v1i18.179
 
Title Формування навичок соціально-побутового орієнтування у дітей дошкільного віку з порушеннями зору засобами ігрової діяльності
Formation of skills of social and domestic orientation in children of preschool age with visual disorders by means of game activity
 
Creator Легкий, О.М.
Курінна, Владислава Русланівна
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розглядаються питання процесу формування навичок соціально-побутового орієнтування дошкільниками з порушенням зору, формування пізнавального інтересу до навколишнього світу дошкільниками з порушенням зору, розвитку пізнавальних процесів дітей дошкільного віку: розвиток соціальної активності, формування предметних уявлень, формування навичок самообслуговування, формування уявлень дитини про своє фізичне «Я», формування уявлень про господарсько-побутову діяльність.
Кожен напрямок вирішує свої специфічні завдання, що визначають їх наступний зміст: соціальна активність, предметні уявлення, самообслуговування, дитині про саму себе, господарсько-побутова діяльність.
Навчання дошкільників з порушеннями зору соціально-побутовому орієнтуванню припускає не лише формування знань, умінь і навичок соціально-побутового орієнтування, але й створення умов до попередження прояву небажаних якостей особистості, таких як несамостійність, стан безпорадності, негативне й індиферентне ставлення до побутового й іншого видів діяльності.
Метою даної статті є висвітлення напрямків роботи з формування навичок соціальнопобутового орієнтування у дошкільників з порушенням зору та ефективне використання засобів ігрової діяльності для оволодіння основними вміннями та навичками.
Основними дидактичними засобами в процесі формування знань, умінь і навичок із соціально-побутового орієнтування у дітей з порушеннями зору служать наочні засоби навчання, що є джерелом формування конкретних уявлень, матеріальною основою образного мислення, засобом попередження вербалізму в них.
На корекційних заняттях по соціально-побутовому орієнтуванню можуть використовуватися наступні методи: наочні (демонстрація, спостереження, показ способів дій), практичні (предметно-практичні дії), словесні (пояснення, бесіда), ігрові (дидактичні, сюжетно-рольові ігри, ігрові персонажі), методи емоційного стимулювання (позитивне ставлення, заохочення, ситуація успіху).
Результатом роботи з формування соціально-побутових знань та вмінь у дошкільників з порушенням зору засобами ігрової діяльності є формування у них соціальних та життєвих компетенцій, що сприяють максимальному розвиткові особистості, задоволенню освітніх і творчих потреб кожної дитини.
Отже, важливе місце в процесі формування соціально-побутових знань, умінь і навичок у дітей з порушеннями зору займають ігри (дидактичні, сюжетно-рольові). У грі формуються всі сторони особистості дитини, відбуваються позитивні зміни в її психіці. Цим пояснюються величезні виховні можливості гри, що сприяють соціалізації дошкільників з порушенням зору.
The article considers the process of formation of skills of social orientation of preschoolers with visual impairment, formation of cognitive interest in the world by preschoolers with visual impairment, development of cognitive processes of preschool children: development of social activity, formation of subject ideas, formation of self-service skills. their physical "I", the formation of ideas about household activities.
Each direction solves its specific tasks, which determine their following content: social activity, subject ideas, self-care, the child about himself, household activities.
Teaching preschoolers with visual impairments to social and domestic orientation involves not only the formation of knowledge, skills and abilities of social and domestic orientation, but also the creation of conditions to prevent the manifestation of undesirable personality traits such as independence, helplessness, negative and indifferent attitude to household and other species activities.
The purpose of this article is to highlight the areas of work on the formation of skills of social and domestic orientation in preschoolers with visual impairment and the effective use of play activities to master basic skills and abilities.
The main didactic tools in the formation of knowledge, skills and abilities in social orientation in children with visual impairments are visual aids, which are a source of formation of specific ideas, the material basis of figurative thinking, a means of preventing verbalism in them.
The following methods can be used in correctional classes on social and domestic orientation: visual (demonstration, observation, demonstration of methods of action), practical (subject-practical actions), verbal (explanations, conversation), game (didactic, plot-role games, game characters), methods of emotional stimulation (positive attitude, encouragement, success situation).
The result of work on the formation of social knowledge and skills in preschoolers with visual impairments by means of play activities is the formation of their social and life competencies that contribute to maximum personal development, meeting the educational and creative needs of each child.
Thus, an important place in the process of forming social and everyday knowledge, skills and abilities in children with visual impairments is occupied by games (didactic, plot-role). The game forms all aspects of the child's personality, there are positive changes in his psyche. This explains the huge educational opportunities of the game, which contribute to the socialization of preschoolers with visual impairments.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736627/1/179-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96.pdf
- Легкий, О.М. (orcid.org/0000-0001-8934-7390 <http://orcid.org/0000-0001-8934-7390>) and Курінна, Владислава Русланівна (orcid.org/0000-0002-6257-6596 <http://orcid.org/0000-0002-6257-6596>) (2021) Formation of skills of social and domestic orientation in children of preschool age with visual disorders by means of game activity Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 1 (18). pp. 76-90. ISSN 2313-4011
10.33189/epsn.v1i18.179
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33189/epsn.v1i18.179