Record Details

Виявлення ключових стратегій резильєнтості освітян України в умовах війни

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736017/
https://ehs.eeipsy.org/index.php/ehs/article/view/356
10.38014/ehs-ss.2023.1.01
 
Title Виявлення ключових стратегій резильєнтості освітян України в умовах війни
Identification the key strategies of resilience of Ukrainian teachers in the conditions of war
 
Creator Banit, Olga
Merzliakova, Olena
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37 Education
 
Description Проблема індивідуальної резильєнтості стає особливо актуальною сьогодні, коли в Україні триває війна. Особливо актуальним є питання збереження фізичного та психічного здоров’я українців. Ніхто не був готовий жити і працювати в умовах війни. Водночас ми можемо сформувати оптимальну відповідь на ці події за допомогою резильєнтості. Метою статті є визначення ключових стратегій резильєнтості українських освітян в умовах війни на основі аналізу результатів проведеного авторами дослідження. Це дослідження є частиною ширшої програми «Коди стійкості», розробленої для покращення навичок резильєнтості освітян. Автори використовують багатовимірну модель подолання стресу та пошуку внутрішньої стабільності «BasicPh» професора Мулі Лахада, щоб визначити ключові стратегії резильєнтості українських освітян в умовах війни. Ця модель складається з шести каналів подолання стресу: В – переконання; А – афект; S – комунікабельність; Я – уява; В – пізнання; Ph – фізіологія. Результати дослідження показали, що найвпливовішим способом подолання стресу для освітян є їхні когнітивні налаштування. Аналіз інформації, навички критичного мислення, стратегії планування тощо є найпоширенішими способами реагування освітян на зовнішні виклики серед. Другим за впливом фактором резильєнтості є світогляд освітян. Виявилося, що освітяни не активно використовують власні емоційні установки для подолання стресу. Те саме можна сказати про їхні творчі налаштування. Готовність освітян покладатися на силу громад у важкі часи (соціальні умови) також потребує додаткової уваги та додаткових досліджень. Цей фактор був найменш впливовим.
The problem of individual resilience is becoming especially relevant today, when Ukraine is at war. The issue of preserving physical and mental health of Ukrainians is especially important. No one here was not ready to live and work in war conditions. At the same time, we are able to form an optimal response to these events with the help of resilience. The purpose of the article is to identify the key resilience strategies of Ukrainian teachers in war conditions based on the analysis of the results of the research conducted by the authors. Methods. This research is a part of wider program "Codes of resilience", developed to improve the resilience skills of teachers. The authors use the multidimensional model of overcoming stress and finding internal stability "BasicPh" of Prof. Mooli Lahad to identify the key resilience strategies of Ukrainian teachers in war conditions. This model consists six channels for coping with stress: B – belief; A – affect; S – sociability; I – imagination; C – cognition; Ph – physiology. Results. The results of the study showed that the most influential way to overcome stress for teachers is their cognitive settings. Information analysis, critical thinking skills, planning strategies, etc. are the most common ways among teachers to respond to external challenges. The second most influential factor of stress resistance is the worldview of teachers. It turned out that teachers do not actively use their own emotional settings to overcome stress. The same we can say regarding their creative settings. The readiness of teachers to rely on the strength of communities in difficult times (social settings) also needs additional attention and additional research. This factor was the least influential.
 
Publisher Wschodniоeuropejski Instytut Psychologii
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736017/1/Banit-Article%20Text.pdf
- Banit, Olga (orcid.org/0000-0001-9002-6439 <http://orcid.org/0000-0001-9002-6439>) and Merzliakova, Olena (orcid.org/0000-0002-4035-9144 <http://orcid.org/0000-0002-4035-9144>) (2023) Identification the key strategies of resilience of Ukrainian teachers in the conditions of war European Humanities Studies: State and Society, 1. pp. 4-23. ISSN 2450-6486
10.38014/ehs-ss.2023.1.01
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.38014/ehs-ss.2023.1.01