Record Details

Developing Research Competencies in High School Students Through Specialized Chemistry Education: A Computer-Based Approach

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736521/
https://www.scitepress.org/Link.aspx?doi=10.5220/0012068300003431
10.5220/0012068300003431
 
Title Developing Research Competencies in High School Students Through Specialized Chemistry Education: A Computer-Based Approach
Розвиток дослідницьких компетентностей старшокласників засобами профільного навчання хімії: комп'ютерно-орієнтований підхід
 
Creator Nechypurenko, Pavlo P.
Semerikov, Serhiy O.
 
Subject 004.94 Simulation
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
54 Chemistry.
 
Description The article discusses the trends in the development of the education system with a focus on specialized education in chemistry. The goal of specialized education is to deepen theoretical knowledge, improve practical skills, and foster independent and continuous self-education in students. The school chemistry course prioritizes the unity of theory and practice, a research approach to teaching, and differentiation. Research competencies are described as new personality formations that develop gradually in the process of educational and research activities. Specialized chemistry education is the optimal form for the formation and development of students’ research competencies. The key concept of the study is research competencies of high school students in specialized chemistry teaching, which are defined as a systemic professionally oriented property of the student’s personality. A system of research competencies of high school students in specialized chemistry education is designed, consisting of three groups: general scientific research competencies, scientific research competencies, and special chemical research competencies. The article also discusses the stages of educational and research activities, lesson and extracurricular forms of organizing educational and research activities, and the importance of forming research competencies in students.
У статті розглядаються тенденції розвитку системи освіти з акцентом на профільне навчання хімії. Метою профільного навчання є поглиблення теоретичних знань, удосконалення практичних умінь і навичок, формування в учнів навичок самостійної та безперервної самоосвіти. У шкільному курсі хімії пріоритетними є єдність теорії і практики, дослідницький підхід до навчання та диференціація. Дослідницькі компетентності описуються як нові особистісні утворення, що розвиваються поступово в процесі навчально-дослідницької діяльності. Профільне навчання хімії є оптимальною формою для формування та розвитку дослідницьких компетентностей учнів. Ключовим поняттям дослідження є дослідницькі компетентності старшокласників у профільному навчанні хімії, які визначено як системну професійно орієнтовану властивість особистості учня. Розроблено систему дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії, що складається з трьох груп: загальнонаукові дослідницькі компетентності, науково-дослідницькі компетентності та спеціальні хімічні дослідницькі компетентності. У статті також розглянуто етапи навчально-дослідницької діяльності, урочні та позаурочні форми організації навчально-дослідницької діяльності, важливість формування дослідницьких компетентностей в учнів.
 
Publisher SciTePress
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736521/1/AET2021_NechypurenkoSemerikov.pdf
- Nechypurenko, Pavlo P. (orcid.org/0000-0001-5397-6523 <http://orcid.org/0000-0001-5397-6523>) and Semerikov, Serhiy O. (orcid.org/0000-0003-0789-0272 <http://orcid.org/0000-0003-0789-0272>) (2023) Developing Research Competencies in High School Students Through Specialized Chemistry Education: A Computer-Based Approach Proceedings of the 2nd Myroslav I. Zhaldak Symposium on Advances in Educational Technology - AET. pp. 835-849. ISSN ISBN 978-989-758-662-0
10.5220/0012068300003431
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.5220/0012068300003431