Record Details

Quantum Transformation of School Informatics

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736517/
https://www.scitepress.org/Link.aspx?doi=10.5220/0012063200003431
10.5220/0012063200003431
 
Title Quantum Transformation of School Informatics
Квантова трансформація шкільної інформатики
 
Creator Semerikov, Serhiy O.
Shokaliuk, S.V.
Lehka, Liudmyla V.
Merzlykin, P. V.
Tarasova, Olena Yu.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description The study’s objective was to theoretically examine, create, and experimentally test various approaches for instructing lyceum students in the fundamentals of quantum informatics. The following was accomplished as a result of the research assignments: 1) The sources on the issue of teaching quantum informatics in Ukraine and abroad were examined; 2) The structure and content of the competences in the basics of quantum informatics for the lyceum students were theoretically grounded and developed (the results of the expert survey and the European competence framework in the field of quantum technologies were taken into consideration); 3) the structural and functional model for forming the competences in the basics of quantum informatics were developed; 4) in the optional course of the same name, it was proposed a methodological framework for teaching the fundamentals of quantum informatics to lyceum students; and 5) it was also experimentally tested to see how well the developed methodo logy worked in developing the students’ competency in the fundamentals of quantum informatics. Further scientific investigations into the quantum transformation of the school’s informatics are also described.
Метою дослідження було теоретичне обґрунтування, створення та експериментальна перевірка різних підходів до навчання ліцеїстів основам квантової інформатики. У результаті виконання дослідницьких завдань було досягнуто наступне: 1) вивчено джерела з проблеми навчання квантової інформатики в Україні та за кордоном; 2) теоретично обґрунтовано та розроблено структуру та зміст компетентностей з основ квантової інформатики для ліцеїстів (враховано результати експертного опитування та Європейську рамку компетентностей у галузі квантових технологій) 3) розроблено структурно-функціональну модель формування компетентностей з основ квантової інформатики; 4) запропоновано методичні засади навчання основ квантової інформатики ліцеїстів у рамках однойменного факультативного курсу; 5) експериментально перевірено ефективність розробленої методики формування компетентностей з основ квантової інформатики в учнів ліцею. Також описано подальші наукові дослідження в галузі квантової трансформації шкільної інформатики.
 
Publisher SciTePress
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736517/1/AET2021_SemerikovShokaliukLehkaMerzlikinTarasova.pdf
- Semerikov, Serhiy O. (orcid.org/0000-0003-0789-0272 <http://orcid.org/0000-0003-0789-0272>), Shokaliuk, S.V. (orcid.org/0000-0003-3774-1729 <http://orcid.org/0000-0003-3774-1729>), Lehka, Liudmyla V. (orcid.org/0000-0001-5768-5475 <http://orcid.org/0000-0001-5768-5475>), Merzlykin, P. V. (orcid.org/0000-0002-0752-411X <http://orcid.org/0000-0002-0752-411X>) and Tarasova, Olena Yu. (orcid.org/0000-0002-6001-5672 <http://orcid.org/0000-0002-6001-5672>) (2023) Quantum Transformation of School Informatics Proceedings of the 2nd Myroslav I. Zhaldak Symposium on Advances in Educational Technology - AET. pp. 220-235. ISSN ISBN 978-989-758-662-0
10.5220/0012063200003431
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.5220/0012063200003431