Роль фотографії як джерела інформації на уроках історії та громадянської освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736491/
https://undip.org.ua/library/zahalna-serednia-osvita-ukrainy-v-umovakh-voiennoho-stanu-ta-vidbudovy-realii-dosvid-perspektyvy-metodychni-rekomendatsii/?fbclid=IwAR363esaIxIwBQgWvztbAv-INK02-ePsXnRQ2_-shci0wncM5qP6ajzIm2M |
|
Title |
Роль фотографії як джерела інформації на уроках історії та громадянської освіти
The role of photography as a source of information in history and civic education lessons |
|
Creator |
Мороз, Петро Володимирович
Мороз, Ірина Володимирівна |
|
Subject |
314/316 Society
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
У статті розкривається інформаційний та методичний потенціал фотодокументів як історичного джерела на прикладі підручника «Досліджуємо історію і суспільство», 5 клас. На думку авторів, фотографії є унікальним і надійним засобом збереження історичної пам’яті для наступних поколінь, а також ємним джерелом інформації про історичні події та явища, історичних діячів, традиції, звичаї та повсякденне життя людей у минулому, а також є неоціненним джерелом у вивченні та дослідженні історії рідного краю, його пам’ятних місць, пам’ятників. У статті зазначається, що особливу увагу в освітньому процесі варто приділити дослідницькій роботі з фотографіями як історичним джерелом, оскільки вона активізує мислення учнів у цілому й формує здатність до критичного аналізу історичної інформації зокрема. Методична цінність фотографій як історичного джерела, на думку авторів, у тому, що їх використання в освітньому процесі активізує когнітивну, дослідницьку та творчу діяльність учнів і учениць, розвиває їхній пізнавальний інтерес, сприяє стійкості уваги, розвитку критичного мислення та зорової пам’яті, відіграє важливу роль у формуванні їх медіаграмотності та уявлень про історичне минуле. The article reveals the informational and methodological potential of photo documents as a historical source on the example of the textbook "Exploring History and Society", 5th grade. According to the authors, photographs are a unique and reliable means of preserving historical memory for future generations, as well as a fairly informative source of information about historical events and phenomena, historical figures, traditions, customs and everyday life of people in the past. They are also an invaluable source for studying and researching the history of the native land, its memorial places, and monuments. The article notes that special attention in the educational process should be paid to research work with photographs as a historical source, as it activates students' thinking in general and forms the ability to critically analyze historical information in particular. Having analyzed methodological approaches to the use of photographs in the educational process, the authors propose an algorithm for their processing by students. The methodological value of photographs as a historical source, according to the authors, is that their use in the educational process activates the cognitive, research and creative activity of students, develops their cognitive interest, promotes the stability of attention, the development of critical thinking and visual memory, plays an important role in the formation of their media literacy and ideas about the historical past. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736491/1/%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7_Metodychni_rekomendatsii_interaktyv-82-88.pdf
Мороз, Петро Володимирович (orcid.org/0000-0002-6776-9186 <http://orcid.org/0000-0002-6776-9186>) and Мороз, Ірина Володимирівна (orcid.org/0000-0002-7076-1038 <http://orcid.org/0000-0002-7076-1038>) (2023) The role of photography as a source of information in history and civic education lessons Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 81-87. ISBN 978-966-644-737-4 |
|