Record Details

Освітні труднощі в учнів початкових класів з алалією

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736468/
http://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/122
10.33189/ectu.v108i4.122
 
Title Освітні труднощі в учнів початкових класів з алалією
Educational difficulties in primary class students with alaliya
 
Creator Трофименко, Людмила Іванівна
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті представлено розширені дані про труднощі, які виникають у дітей з алалією під час навчання. Автор акцентує увагу на наявному базовому мовленнєвому порушенні, яке вносить специфіку у процес прийому і відтворення навчальної інформації.
Відповідно до змін, які відбуваються в системі освіти в Україні за найкращими світовими стандартами, одним із напрямів забезпечення повного доступу до якісної освіти є включення осіб з особливими освітніми потребами у процес набуття знань на рівні з усіма учасниками. У нових нормативно-правових документах, методичних посібниках охарактеризовано особливості функціонування мовлення у дітей з різними проявами мовленнєвого порушення, що створюють освітні труднощі різного ступеня прояву.
Відомо, що до первинних мовленнєвих порушень відносяться стійкі порушення мовленнєвого розвитку дітей із збереженим інтелектом, нормальним слухом та передумовами сенсомоторного розвитку. Частіше первинне мовленнєве порушення трактується як алалія – системний недорозвиток мовлення, при якому порушуються усі його компоненти: фонетико-фонематичний, лексико-граматичний, зв’язне мовлення. Характерними ознаками алалії є труднощі формування складової структури слів, взаємозалежність фонемних і лексичних порушень, труднощі у розвитку фразового мовлення.
Недостатнє засвоєння мовних знань (особливо семантичних одиниць на різних рівнях організації мови) та мовних навичок (особливо граматичних) обмежує можливості спонтанного розвитку мовленнєвої системи, зокрема самостійне засвоєння значень нових слів, з потоком яких дитина зустрічається в навчальній літературі по всіх шкільних предметах. Це призводить до недостатнього розуміння усного і особливо писемного мовлення, що зрештою ускладнює процес оволодіння шкільними знаннями.
Автор обґрунтовує прояви труднощів у фонетико-фонематичній, лексико-граматичній ланках мовленнєвої діяльності на основі визначених особливостей функціонування мовлення різного ступеня прояву з урахуванням несприятливих чинників формування мовленнєвого порушення, які впливають на недорозвиток відповідних мовних систем. Визначено основоположні підходи до дослідження освітніх труднощів (як мовленнєвих, так і інтелектуальних), які базуються на теоретичних положеннях про мовленнєву діяльність, нейролінгвістичний аналіз та психолінгвістичну структуру мовленнєвої діяльності, аналізі педагогічної практики з метою виявлення освітніх бар’єрів та умов їх подолання.
The article presents extensive data on the difficulties that children with alalia have during education. The author emphasizes the existing basic speech disorder, which brings specificity to the process of receiving and reproducing educational information.
In accordance with the changes that are taking place in the education system in Ukraine according to the best world standards, one of the directions of ensuring full access to quality education is the inclusion of persons with special educational needs in the process of acquiring knowledge on a level with all participants. The new legal documents and methodological manuals describe the peculiarities of speech functioning in children with various manifestations of speech disorders, which create educational difficulties of various degrees of manifestation.
It is known that primary speech disorders include persistent disorders of speech development in children with preserved intelligence, normal hearing and prerequisites for sensorimotor development. More often, a primary speech disorder is interpreted as alalia - a systemic underdevelopment of speech, in which all its components are disturbed: phonetic-phonemic, lexical-grammatical. Characteristic signs of alalia are difficulties in forming the constituent structure of words, interdependence of phonemic and lexical disorders, difficulties in the development of phrasal speech. Insufficient assimilation of language knowledge (especially semantic units at different levels of language organization) and language skills (especially grammar) limits the possibilities of spontaneous development of the speech system, in particular, independent learning of the meanings of new words that the child encounters in educational literature on all school subjects.
This leads to insufficient understanding of oral and especially written speech, which ultimately complicates the process of mastering school knowledge. The author substantiates the manifestations of difficulties in the phonetic-phonemic, lexical-grammatical connections of speech activity on the basis of certain features of the functioning of speech of various degrees of manifestation, taking into account the unfavorable factors of the formation of speech disorders that affect the underdevelopment of the corresponding speech systems. Fundamental approaches to the study of educational difficulties (both speech and intellectual) are defined, which are based on theoretical statements about speech activity, neurolinguistic analysis and psycholinguistic structure of speech activity, analysis of pedagogical practice with the aim of identifying educational barriers and conditions for overcoming them.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. М. Ярмаченка НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736468/1/122-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-305-1-10-20230810%20%281%29.pdf
- Трофименко, Людмила Іванівна (orcid.org/0000-0001-9062-0294 <http://orcid.org/0000-0001-9062-0294>) (2022) Educational difficulties in primary class students with alaliya Особлива дитина: навчання і виховання, 4 (108). pp. 58-68. ISSN 2312-2781
10.33189/ectu.v108i4.122
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33189/ectu.v108i4.122