Record Details

Безпечне середовище у школі: результати психологічного дослідження

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736421/
http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2020_2/19.pdf
10.32405/2413-4139-2020-2(25)-126-135
 
Title Безпечне середовище у школі: результати психологічного дослідження
Safe School Environment: Psychological Research Results
 
Creator Панок, Віталій Григорович
Лунченко, Надія Вікторівна
Сосновенко, Н.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description Одним із завдань реформування школи є створення безпечного освітнього середовища, в якому учасники освітнього процесу відчуватимуть фізичну, психологічну, інформаційну та соціальну безпеку, комфорт і благополуччя.
У цій статті, на основі теоретичного аналізу проблеми, авторами запропоновано власний погляд на поняття «безпечне освітнє середовище» й обґрунтовано критерії та показники емпіричного дослідження. За допомогою розробленого авторами опитувальника було проведено анкетування учнів і педагогів 10-ти закладів загальної середньої освіти з різних регіонів України. Метою опитування було виявлення суб’єктивних уявлень учасників освітнього процесу про захищеність від різних видів психологічного насильства.
Результати дослідження показали, що для помітної кількості опитаних освітнє середовище не сприймається як безпечне. Зокрема, вчителі не почувають себе у безпеці від висміювання та образ з боку учнів і від ігнорування з боку колег. Учні не почуваються захищеними від висміювання, образ та ігнорування з боку однокласників та ігнорування, висміювання і приниження з боку вчителів. На основі отриманих результатів визначено можливості для профілактики випадків психологічного насильства та системного впливу на всіх учасників освітнього процесу.
One of the school reform tasks is to create a safe educational environment in which participants in the educational process will feel physical, psychological, informational, and social security, comfort, and wellbeing.
Authors of this article, based on a theoretical problem analysis, propose their own view on the“safe educational environment” concept and substantiate the empirical research criteria and indicators.
With the help of the authors' developed questionnaire, a students’ and teachers survey of 10 secondary schools from different Ukraine regions was conducted. The survey purpose was to identify participants' subjective perceptions in the educational process about protection from various types of psychological abuse.
The study results showed that the educational environment is not perceived as safe for a significant number of respondents. In particular, teachers do not feel safe from students' ridicule and insults and are ignored by colleagues. In turn, students do not feel protected from ridicule, insults, and neglect by classmates and from ignoring ridicule, and humiliation by teachers.
Based on the obtained results, opportunities for the psychological violence cases’ prevention and systemic influence on all participants in the educational process have been identified.
Despite the problem scale and complexity, educational institutions have significant opportunities to prevent violence and systemic influence at all participants in the educational process, to form a behavior model based on mutual respect, and to prevent violence in interpersonal relationships and joint students’ activities.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736421/1/19.pdf
- Панок, Віталій Григорович (orcid.org/0000-0003-1421-0554 <http://orcid.org/0000-0003-1421-0554>), Лунченко, Надія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-4926-7115 <http://orcid.org/0000-0002-4926-7115>) and Сосновенко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-5029-679X <http://orcid.org/0000-0002-5029-679X>) (2020) Safe School Environment: Psychological Research Results Pedagogical Innovations: Ideas, Realities, Perspectives, 2 (25). pp. 126-135. ISSN 2413-4139
10.32405/2413-4139-2020-2(25)-126-135
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2413-4139-2020-2(25)-126-135