Мотиваційно-ціннісна складова проєктної культури педагога професійного навчання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736417/
http://snman.science/index.php/sn/article/view/167 10.51707/2618-0529-2023-26-08 |
|
Title |
Мотиваційно-ціннісна складова проєктної культури педагога професійного навчання
Motivational and value component of the vocational teacher project culture |
|
Creator |
Кравець, С.Г.
|
|
Subject |
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
|
|
Description |
У статті окреслено значення розвитку проєктної культури педагога професійного навчання. З урахуванням особливостей розвитку проєктної культури педагога професійного навчання уточнено суть поняття, що базується на усвідомленні ним морально-ціннісної системи й моральної культури суспільства та їх примноження результатами проєктної діяльності у сфері професійної освіти. З використанням методів аналізу, синтезу, індукції, дедукції, імплікаційності, опитування й узагальнення обґрунтовано зміст та значення мотиваційно-ціннісної складової проєктної культури педагога професійного навчання. Мотиваційно-ціннісна складова є рушієм розвитку проєктної культури, і від повноти її сформованості залежить позитивна динаміка досліджуваного процесу. Потреби розвитку досліджуваного складника пов’язані з безперервним професійним розвитком та реалізацією творчого потенціалу особистості на шляху до досягнення акме-вершин в особистісній, соціальній та професійній діяльності. Мотивація разом з інтелектом і здібностями формує систему стійких мотивів до усвідомленого розвитку проєктної культури на основі морально відповідних цінностей. Представлено результати опитування педагогічних працівників щодо визначення пріоритетності термінальних та інструментальних цінностей для розвитку проєктної культури. З’ясовано, що творча, активна і продуктивна діяльність, самостійність і незалежність, максимальне використання своїх можливостей, сил і здібностей, широта поглядів та освіченість займають позиції цінностей другого рівня пріоритетності (менше 50%). Узагальнено, що процес розвитку проєктної культури педагогів професійного навчання в міжкурсовий період підвищення кваліфікації педагогічних працівників детермінує зміни щодо пріоритетності цінностей, основою яких виступає особистісна спрямованість суб’єкта на безперервний професійний розвиток з опорою на професійний досвід.
The article outlines the importance of the project culture developing of a vocational teacher. Based on the peculiarities of the project culture development of the vocational teacher, the concept essence is clarified, which is based on the vocational teacher’s awareness of the moral and value system and society moral culture and their multiplication by the results of project activities in the field of vocational education. Using the methods of analysis, synthesis, induction, deduction, implication, survey, and generalization, the content and significance of the motivational and value component of the vocational teacher project culture are substantiated. The motivational and value component drives the development of project culture, and the positive dynamics of the process under study depends on its completeness. The needs for the development of the component under study are related to continuous professional development and the creative potential realization of the individual on the way to achieving acme peaks in personal, social, and professional activities. Motivation, combined with intelligence and abilities, forms a system of sustainable motives for the conscious development of project culture based on morally relevant values. The article presents the survey results of teachers on prioritizing terminal and instrumental values for the development of project culture. It was found that creative, active and productive activity, autonomy and independence, maximum use of one’s capabilities, strengths and abilities, broad-mindedness and education are the values of the second level of priority (less than 50%). It is summarized that the process of developing the vocational teachers project culture in the intercourse period of in-service training determines changes in the priority of values, which are based on the subject’s personal focus on continuous professional development based on professional experience. |
|
Publisher |
Національний центр «Мала академія наук України»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736417/1/2023_%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C.pdf
- Кравець, С.Г. (orcid.org/0000-0002-8878-6241 <http://orcid.org/0000-0002-8878-6241>) (2023) Motivational and value component of the vocational teacher project culture Наукові записки Малої академії наук України, 1 (26). pp. 65-71. ISSN 2618-0529 10.51707/2618-0529-2023-26-08 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.51707/2618-0529-2023-26-08
|
|