Record Details

Соціально-психологічні проблеми педагогів в умовах пандемії COVID-19

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736405/
https://www.mhgc21.org/ua/mhgc21-ua/events-ua/World-Mental-Health-Day-2021/2021-wmh-daymay-proceedings/Sotsialno-psykholohichni-problemy-pedahohiv-v-umovakh-pandemiyi-COVID-19
http://dx.doi.org/10.32437/nmhdup2021.4
 
Title Соціально-психологічні проблеми педагогів в умовах пандемії COVID-19
Social-Psychological problems of pedagogues in conditions pandemic of COVID-19
 
Creator Панок, Віталій Григорович
Ткачук, І.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Вступ.
Можливо, пандемія COVID-19 найбільше вдарила по освітній галузі, але соціально-психологічні наслідки карантину все ще недостатньо вивчені. Групою науковців Українського НМЦ практичної психології та соціальної роботи НАПН України було проведено дослідження соціально-психологічних проблем, які виникли у педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти в умовах пандемії.
призначення.
Дослідження виконано під час виконання наукової теми «Подолання наслідків пандемії COVID-19 у діяльності психологічної служби системи освіти» на замовлення НФД України.
Дизайн\підхід\методологія.
Дослідження проводилося шляхом опитування освітян через гугл-форми. Більшість питань містили 10-ступеневу шкалу. При обробці даних усі відповіді респондентів були згруповані в 5 категорій: «так», «швидше за все», «скоріше ні», «ні», «не знаю/важко сказати». В опитуванні взяли участь 3209 педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти з усіх регіонів України, з них 45% – міська, 55% – сільська; серед яких 92% були жінки та 8% чоловіки.
Результати.
Серед результатів дослідники виділили труднощі та страхи освітян, спричинені пандемією. Страхи та складності професії розподілилися наступним чином.
1. Страх заразитися (інфікувати членів сім'ї) властивий 78,2% опитаних. Найбільше цей страх відчували 40,9% опитаних. Однак 9,3% вважають ці побоювання неактуальними.
2. Проблеми, пов'язані з використанням ІКТ у навчальній діяльності (недостатня компетентність) — 53,2%. Серед них 22,2% мають великі труднощі, а 31% – незначні. Лише 15,7% вважають себе повністю компетентними.
3. 73% вихователів відзначили труднощі із залученням дітей до дистанційного навчання. Це було основною проблемою для 12,8% респондентів.
4. «У навчальному закладі складно дотримуватись усіх протиепідемічних вимог щодо захисту студентів» — 69,5% зазначили, що це одна з найважливіших проблем професійної діяльності.
5. Емоційне виснаження, втрата емоційної рівноваги, надмірна втома. 58,7% сказали, що проблема є значною, з них майже 18% – дуже важливою.
6. 51,1% респондентів зазначили, що не можуть поспілкуватися з батьками учнів щодо контролю за якістю знань своїх учнів. З них 8,7% оцінили його найвищим балом.
7. Труднощі, пов'язані зі здоров'ям (внаслідок COVID-19). Актуальною цю проблему вважають 31,2% освітян, дуже актуальною – 8,9%. 30,4% опитаних заперечують наявність такої проблеми.
Висновки
З огляду на результати дослідження, найбільш актуальними напрямками в роботі психологів у системі освіти є наступні:
• профілактика COVID-булінгу серед педагогів та учнів;
• робота з негативними емоційними станами учасників навчально-виховного процесу та підвищення їх стресостійкості;
• надання соціально-педагогічної допомоги дітям та сім'ям, які перебувають у складній життєвій ситуації, формування позитивних життєвих перспектив.
Introduction.
The COVID-19 pandemic may have hit the education industry the hardest, but the socio-psychological effects of quarantine are still poorly understood. A group of scientists from the Ukrainian SMC of practical psychology and social work of the NAES of Ukraine has conducted a study of the socio-psychological problems that have arisen for teaching staff of general secondary education establishments in the context of the pandemic.
Purpose.
The research was carried out during the implementation of the scientific topic «Overcoming the consequences of the COVID-19 pandemic in the activities of the psychological service of the educational system» on the order of the National Research Fund of Ukraine.
Design\approach\methodology.
The study was conducted by interviewing educators through Google forms. Most of the questions contained a 10-step scale. In processing the data, all respondents’ answers were grouped into 5 categories: "yes", "more likely to", "more likely not", "no", "don’t know/it’s hard to say". The survey was attended by 3,209 teaching staff from general secondary education institutions from all regions of Ukraine, 45% from urban areas, 55% from rural areas; among which 92% were women and 8% were men.
Results.
Among the results, researchers highlighted the difficulties and fears of educators caused by the pandemic. The fears and complexities of the profession were distributed as follows.
1. The fear of getting infected (infecting family members) is common to 78.2% of the surveyed. 40.9% of the interviewed felt this fear to the greatest extent. However, 9.3% found those fears irrelevant.
2. Problems associated with the use of ICT in educational activities (lack of competence) — 53.2%. Among those, 22.2% have major difficulties and 31% have minor difficulties. Only 15.7% consider themselves fully competent.
3. 73% of educators noted difficulties in involving children in distance learning. This was the main problem for 12.8% of respondents.
4. «It is difficult to adhere to all anti-epidemic requirements in an educational institution to protect students» — 69.5% stated that this is one of the most significant problems of professional activity.
5. Emotional exhaustion, loss of emotional balance, excessive fatigue. 58.7% said that the problem was significant, of which almost 18% said it was very significant.
6. 51.1% of respondents indicated that they were unable to communicate with students' parents regarding monitoring the quality of their students' knowledge. Of these, 8.7% rated it with the highest score.
7. Health related difficulties (consequential of COVID-19). 31.2% of educators consider this problem to be relevant, while 8.9% rated it as very relevant. 30.4% of those interviewed denied the existence of such a problem.
Conclusions
Taking into account the results of the study, the most relevant areas in the work of the psychologists in the educational system are the following:
• prevention among educators and students of the COVID-bullying;
• working with negative emotional states of participants in the educational process and increasing their stress tolerance;
• providing socio-educational assistance to children and families in difficult life situations, and forming positive life prospects.
 
Publisher N-DSA-N
 
Date 2021
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736405/1/%D0%A1%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE_%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8_%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%B2_%D0%B2_%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85_COVID.pdf
- Панок, Віталій Григорович (orcid.org/0000-0003-1421-0554 <http://orcid.org/0000-0003-1421-0554>) and Ткачук, І.І. (orcid.org/0000-0002-3099-3491 <http://orcid.org/0000-0002-3099-3491>) (2021) Social-Psychological problems of pedagogues in conditions pandemic of COVID-19 In: Mental Health: Global Challenges of XXI Century. National Events on WMHD in Ukraine 2021 : Proceedings N-DSA-N, c. Agrigiento, Italy.
http://dx.doi.org/10.32437/nmhdup2021.4