Особливості формування уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки при вивченні біології учнями закладів загальної середньої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736415/
https://sci-conf.com.ua/xii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiya-science-and-innovation-of-modern-world-10-12-08-2023-london-velikobritaniya-arhiv/ |
|
Title |
Особливості формування уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки при вивченні біології учнями закладів загальної середньої освіти
Peculiarities of the formation of the ability to establish cause-and-effect relationships during the study of biology by students of general secondary education institutions |
|
Creator |
Ващенко, Л.С.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 57 Biological sciences in general |
|
Description |
У Державному стандарті повної загальної середньої освіти звертається особлива увага на формування причинно-наслідкових зв’язків, що відповідає функціональному підходу до вивчення шкільної біології. Формування компетентності досліджувати природу, установлювати причинно-наслідкові зв'язки між будовою і властивостями об'єктів дослідження є вимогою до обов'язкових результатів навчання учнів у природничій освітній галузі. Складовими сформованості причинно-наслідкових зв’язків є: осмислення явища, процесу, події; виявлення загальних та відмінних ознак цього явища; виокремлення суттєвих ознак (причин) явища; формування судження про можливі наслідки даного явища; обґрунтування висновків. Отже, натепер актуальним є питання формування особистості учня, який вміє критично і системно мислити, визначати характерні ознаки явищ, подій, ідей, їх взаємозв'язки, уміє аналізувати та оцінювати, знає та розуміє основні закономірності живої і неживої природи, усвідомлює цілісність природничо-наукової картини світу.
In the State standard of comprehensive general secondary education, special attention is paid to the formation of cause-and-effect relationships, which corresponds to the functional approach to the study of school biology. The formation of competence to explore nature, to establish cause-and-effect relationships between the structure and properties of objects of study is a requirement for mandatory learning outcomes of students in the field of natural science education. The components of the formation of cause-and-effect relationships are: understanding of the phenomenon, process, event; identification of common and distinctive features of this phenomenon; identification of essential signs (causes) of the phenomenon; forming a judgment about the possible consequences of this phenomenon; justification of conclusions. So, for now, the question of forming the personality of a student who is able to think critically and systematically, to determine the characteristic features of phenomena, events, ideas, and their interrelationships, is able to analyze and evaluate, knows and understands the basic laws of living and non-living nature, is aware of the integrity of natural scientific picture of the world. |
|
Publisher |
Cognum Publishing House
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736415/1/SCIENCE-AND-INNOVATION-OF-MODERN-WORLD-10-12.08.23-160-165.pdf
- Ващенко, Л.С. (orcid.org/0000-0002-0637-2142 <http://orcid.org/0000-0002-0637-2142>) (2023) Peculiarities of the formation of the ability to establish cause-and-effect relationships during the study of biology by students of general secondary education institutions In: Science and innovation of modern world. Proceedings of the 12th International scientific and practical conference Cognum Publishing House, c. London, United Kingdom, pp. 160-165. ISBN 978-92-9472-194-5 |
|