Record Details

Роль тандем-методу у формуванні багатомовності учнів і учениць закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736377/
http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/1035
10.32782/apv/2023.1.8
 
Title Роль тандем-методу у формуванні багатомовності учнів і учениць закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин
The role of the tandem language learning method in forming multilingualism of general secondary education students
 
Creator Богданець-Білоскаленко, Наталія
Фідкевич, Олена Львівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті розглянуто проблему застосування тандем-методу в контексті модернізації мовно-літературної галузі української освіти, його роль у процесі реалізації моделі багатомовної освіти в закладах загальної середньої освіти України з навчанням мов корінних народів і національних меншин.
Наголошено на тому, що використання інноваційних методів, зокрема тандем-методу, в процесі інтегрованого навчання мов є актуальною проблемою.
Проаналізовано тандем-метод у порівнянні з традиційними методами навчання мов, стан його запровадження в педагогічній практиці. Представлено основні ідеї щодо використання тандем-методу в роботах зарубіжних та українських учених.
Розглянуто основні принципи тандем-методу: обопільність та автономність; визначено педагогічні умови його реалізації; схарактеризовано основні етапи здійснення тандем-спілкування; сформульовано вимоги до тандем-партнерів у процесі підготовки та здійснення комунікації.
Представлено результати використання тандем-методу в експериментальних школах та виокремлено проблеми, які потребують розв’язання в процесі його запровадження.
Обґрунтовано позитивний вплив використання тандем-методу на ефективність процесу формування багатомовної компетентності учнів і учениць.
Визначено, що тандем-метод у поєднанні з інформаційними та комунікаційними технологіями допомагає актуалізувати багатомовне полікультурне віртуальне середовище у результаті розширення мовних контактів учнів і учениць. Тандем-метод є оптимальним для відпрацювання комунікативних навичок учнів/учениць у процесі реального спілкування.
Його використання сприяє подоланню мовних та психологічних бар’єрів у спілкуванні з тандем-партнерами за рахунок відсутності жорсткого контролю вчителя та низки прийомів, які націлені на підтримку ефективної комунікації між ними (уточнень, перепитування, формулювання ідеї іншими словами, використання жестів, засобів невербальної комунікації, заміни складних конструкцій простими тощо), розвиток здатності до міжкультурної комунікації на принципах рівності і толерантності.
The article considers the issue of introducing the tandem language learning method with regard of improvement of the language sector of Ukrainian education, its role in the implementation of the model of multilingual education in Ukrainian institutions of general secondary education with instruction in languages of indigenous peoples and national minorities.
It is noted that the introduction of innovative methods in the process of integrated language teaching, namely, the tandem language learning method, is a topical issue.
The article analyzes the tandem language learning method in comparison with traditional methods of language teaching and the status pitting it into practice by Ukrainian language teachers. The basic views on the use of the tandem language learning method in research works by foreign and Ukrainian scientists are presented.
The fundamental principles of the tandem language learning method are considered: reciprocity and autonomy; the pedagogical context for its implementation is defined; the main stages of communication in tandem are described; the requirements for tandem partners in the process of preparing and implementing communication are formulated.
The results of introduction the tandem language learning method in experimental schools and issues that need to be tackled while its implementation, are presented.
The positive impact of using the tandem language learning method on the efficiency of forming multilingualism of general secondary education students is substantiated.
It was determined that the tandem method in combination with information and communication technologies helps to actualize a multilingual, multicultural virtual environment as a result of expanding language contacts of male and female students. The tandem method is optimal for practicing students’ communication skills in the process of real communication. Its use helps to overcome language and psychological barriers in communication with tandem partners due to the lack of strict control by the teacher and a number of techniques aimed at supporting effective communication between them (clarifications, questioning, formulating an idea in other words, using gestures, means of non-verbal communication, replacing complex constructions with simple ones, etc.), development of the ability to intercultural communication based on the principles of equality and tolerance.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736377/1/%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C_%D0%A4%D1%96%D0%B4%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87.pdf
- Богданець-Білоскаленко, Наталія (orcid.org/0000-0001-6793-8018 <http://orcid.org/0000-0001-6793-8018>) and Фідкевич, Олена Львівна (orcid.org/0000-0003-3294-915Х <http://orcid.org/0000-0003-3294-915Х>) (2023) The role of the tandem language learning method in forming multilingualism of general secondary education students Acta Paedagogiсa Volynienses, 1. pp. 50-58. ISSN 2786-4693
10.32782/apv/2023.1.8
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32782/apv/2023.1.8