Record Details

Генеза проблеми навчання української мови учнів 5–6 класів мовами навчання національних меншин в умовах багатомовної освіти: історія питання, сучасний стан і перспективи розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736376/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/667
10.32405/2411-1317-2023-2-125-136
 
Title Генеза проблеми навчання української мови учнів 5–6 класів мовами навчання національних меншин в умовах багатомовної освіти: історія питання, сучасний стан і перспективи розвитку
The genesis of the problems of teaching the ukrainian language for students in 5-6 grades of schools with languages of teaching of national minorities in the conditions of multilingual education: history of the issue, current state and prospects of develo
 
Creator Богданець-Білоскаленко, Наталія
Давидюк, Людмила
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті висвітлена генеза проблеми навчання української мови учнів 5–6 класів шкіл з мовами навчання національних меншин: розглянуто історію питання, констатовано сучасний стан, окреслено перспективи розвитку. На підставі наукових розвідок О. Біляєва, С. Кутової, І. Кучеренко, І. Лопушинського, Л. Мацько, В. Мельничайка, М. Пентилюк, Л. Рожило та інших репрезентовано різноманіття проблем мовної освіти. Спираючись на дослідження В. Ткаченко, у розвитку шкільної мовної освіти в незалежній Україні виокремлено два періоди: національно-спрямований (В. Ткаченко) та національно-стабілізаційний (Н. Богданець-Білоскаленко, Л. Давидюк), схарактеризовано трансформаційні процеси в мовному освітньому просторі України у кожному з зазначенихперіодів. Проаналізовано державні документи та концепції навчання української мови під кутом досліджуваної проблему. Наголошено на тому, що проблема вільного володіння державною мовою громадянами України різних національностей є першочерговою для їхньої соціалізації, стимулювання їхнього інтелектуального внеску в науковий потенціал, інтеграції в культуру української спільноти, формування української наукової, мистецької, політичної та бізнесової еліти з числа представників різних етносів. Визначено внесок О. Хорошковської та лабораторії навчання української словесності у школах національних меншин України й діаспори в узагальнення теоретико-методичних напрацювань, розкритті лінгводидактичних підходів до визначення змісту, методів та прийомів навчання. Констатовано початок третього етапу мовної освіти в Україні та визначено перспективи розвитку навчання української мови в класах з навчанням мовою національних меншин. Розглянуто модель та визначено завдання багатомовної освіти.
The article highlights the genesis of the problem of learning the Ukrainian language for students of 5-6 grades of schools with the languages of instruction of national minorities: the history of the issue is considered, the current state is ascertained, and the prospects for development are outlined. On the basis of the scientific investigations of O. Bilyaev, S. Kutova, I. Kucherenko, I. Lopushynskyi, L. Matsko, V. Melnychaik, M. Pentylyuk, L. Rozhilo and others, the diversity of language education problems is represented. Based on the research of V. Tkachenko, two periods are distinguished in the development of school language education in independent Ukraine: nationally oriented (V. Tkachenko) and nationally stabilizing (N. Bogdanets-Biloskalenko, L. Davidyuk), transformative processes in the linguistic educational space of Ukraine in each of the specified periods are characterized. State documents and concepts of Ukrainian language learning are analyzed from the angle of the studied problem. It is emphasized that the problem of fluency in the state language by citizens of Ukraine of various nationalities is of primary importance for their socialization, stimulation of their intellectual contribution to the scientific potential, integration into the culture of the Ukrainian community, formation of the Ukrainian scientific, artistic, political and business elite from among representatives of various ethnic groups. The contribution of O. Khoroshkovska and the teaching laboratory was determined of Ukrainian literature in the schools of national minorities of Ukraine and the diaspora in the generalization of theoretical and methodological developments, the disclosure of linguistic didactic approaches to determining the content, methods and methods of teaching. The beginning of the third stage of language education in Ukraine has been established, and the prospects for the development of Ukrainian language learning in classes with the language of national minorities have been determined. The model was considered and the task of multilingual education was defined. Its implementation will help improve the quality of Ukrainian education; activation of productive dialogue regarding the place and role of languages of indigenous peoples and national minorities in the educational process; the weakening of the political component in determining the orientations of the transformation of language education in the multi-ethnic regions of Ukraine.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736376/1/%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C_%D0%94%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D1%8E%D0%BA.pdf
- Богданець-Білоскаленко, Наталія (orcid.org/0000-0001-6793-8018 <http://orcid.org/0000-0001-6793-8018>) and Давидюк, Людмила (orcid.org/0000-0002-0857-3378 <http://orcid.org/0000-0002-0857-3378>) (2023) The genesis of the problems of teaching the ukrainian language for students in 5-6 grades of schools with languages of teaching of national minorities in the conditions of multilingual education: history of the issue, current state and prospects of develo Український педагогічний журнал, 2. pp. 125-136. ISSN 2411-7420
10.32405/2411-1317-2023-2-125-136
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1317-2023-2-125-136