Record Details

Менеджмент проектної діяльності як дослідницька дисципліна в навчанні аспірантів у галузі спеціальної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736372/
https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/194
10.33189/epsn.v1i19.194
 
Title Менеджмент проектної діяльності як дослідницька дисципліна в навчанні аспірантів у галузі спеціальної освіти
Project activity management as a research discipline in the training of postgraduate students in the field of special education
 
Creator Рібцун, Юлія Валентинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена темі підготовки наукових кадрів, що забезпечує формування позитивного іміджу України у світі, підкреслює значущість наукових досягнень для поступального зростання рівня сучасного життя. Метою статті є висвітлення актуальності розробленої робочої програми навчальної дисципліни «Менеджмент проектної діяльності» як важливої складової цілісної освітньої програми підготовки докторів філософії. Викладення матеріалу статті пов’язано з використанням теоретичних методів проблемно-цільового, логіко- системного і структурно-функціонального аналізу, а також конкретно-пошукових методів − синтезу, актуалізації літературних джерел, методів моделювання, прогнозування та узагальнення. В рамках освітніх програм «Спеціальна педагогіка» та «Спеціальна психологія» було створено робочу програму вибіркової навчальної дисципліни «Менеджмент проектної діяльності» (напрям підготовки 01 Освіта, 05 Соціальні та поведінкові науки, спеціальність 016 Спеціальна освіта, 053 Психологія, відділ аспірантури і докторантури).
Із навчальною дисципліною «Менеджмент проектної діяльності» аспіранти знайомляться на першому курсі, отримуючи знання під час лекцій, практичних занять, самостійних робіт, індивідуальних консультацій тощо (30 год.). Метою навчальної дисципліни є кваліфікована допомога аспірантам у педагогічній підтримці оволодіння вміннями та знаннями, що забезпечують ефективну реалізацію на інноваційних засадах проектної діяльності у професійній та науковій сферах. Оцінювання рівня знань здобувачів здійснюється шляхом поточного та підсумкового контролю у вигляді виконання письмових робіт, зокрема проведення тестування як однієї з форм складання диференційованого заліку.
Методичним забезпеченням курсу є авторські матеріали, розроблені викладачем, зокрема конспекти лекцій, презентаційні матеріали до теоретичного викладу матеріалу, методичні вказівки та рекомендації, у т. ч. й на сайті Електронної бібліотеки НАПН України, індивідуальні завдання, кейс ситуаційних завдань. Сучасність вимагає від наукового співтовариства розроблення актуальних різновекторних наукових досліджень, тобто започаткування освітніх реформ, ефективного продумування управління, організації, планування, моніторингу та контролю проектів, а отже здійснення менеджменту проектної діяльності.
The article is devoted to the topic of training scientific personnel, which ensures the formation of a positive image of Ukraine in the world, emphasizes the importance of scientific achievements for the gradual growth of modern living standards. The purpose of the article is to highlight the relevance of the developed work program of the discipline "Project Management" as an important component of a holistic educational program for doctors of philosophy. The presentation of the material of the article is connected with the use of theoretical methods of problem-target, logical-systemic and structural-functional analysis, as well as specific search methods - synthesis, updating of literature sources, methods of modeling, forecasting and generalization. Within the educational programs "Special Pedagogy" and "Special Psychology" a working program of the discipline "Project Management" was created (training 01 Education, 05 Social and Behavioral Sciences, specialty 016 Special Education, 053 Psychology, Department of Postgraduate and Doctoral Studies).
Postgraduate students get acquainted with the discipline "Project Management" in the third semester, gaining knowledge during lectures, practical classes, independent work, individual consultations, etc. (30 hours). The purpose of the discipline is to provide qualified assistance to graduate students in pedagogical support of mastering skills and knowledge that ensure the effective implementation of innovative project activities in the professional and scientific spheres. Assessment of the level of knowledge of applicants is carried out by current and final control in the form of written work, in particular testing as one of the forms of differentiated credit.
The methodical support of the course is the author's materials developed by the teacher, in particular lecture notes, presentation materials for the theoretical presentation of the material, methodical instructions and recommendations, including on the site of the Electronic Library of NAPS of Ukraine, individual tasks, case studies. Modernity requires the scientific community to develop relevant multi-vector research, ie the initiation of educational reforms, effective management, organization, planning, monitoring and control of projects, and thus the management of project activities.
 
Publisher ФОП «Симоненко О. І.»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736372/1/%D0%9C%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%B6%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82_2021.pdf
- Рібцун, Юлія Валентинівна (orcid.org/0000-0002-2672-3704 <http://orcid.org/0000-0002-2672-3704>) (2021) Project activity management as a research discipline in the training of postgraduate students in the field of special education Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (19). pp. 105-121. ISSN 2313-4011
10.33189/epsn.v1i19.194
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33189/epsn.v1i19.194