Сутнісні ознаки ставлення старших дошкільників до природи та створення ефективного природного середовища у дошкільному закладі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736365/
https://zbirnyk.ipv.org.ua/en/archive/product/view/24/465 10.32405/2308-3778-2019-23-1-230-239 |
|
Title |
Сутнісні ознаки ставлення старших дошкільників до природи та створення ефективного природного середовища у дошкільному закладі
Essential signs of the attitude of older preschool students towards nature and the creation of an effective natural environment in the preschool institution |
|
Creator |
Маршицька, В.В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them |
|
Description |
У статті подається ґрунтовна характеристика особливостей ставлення старших дошкільників до природи та наголошується наскільки важливим є врахування описаних істотних ознак для створення ефективного природного освітнього середовища у дошкільному закладі. Дослідники проблеми екологічного виховання дітей дошкільного віку особливо наголошують на тому, що у дошкільному дитинстві найважливішими напрямами формування природничо-екологічної компетенції є розвиток у дітей емоційно-ціннісного ставлення до природи, яке ґрунтується на усвідомленні її самоцінності, формування інтересу до спілкування з природою та її пізнання. Сформованість еколого-природничої компетентності дає можливість дитині, спираючись на наявні уявлення про цілісність світу природи, його самоцінність і вплив на життєдіяльність людей, самостійно й конструктивно діяти в різних ситуаціях, що вимагають вибору екологічно доцільної діяльності, мотивує поведінку, взаємодію дітей з навколишнім природним середовищем відповідно до його законів і в гармонії з ним. Це робить особливо актуальною проблему створення такого природного освітнього розвивального середовища у дошкільному закладі, що здатне забезпечити спілкування дитини з природою, позитивно впливати на формування її особистості. У сучасних психолого-педагогічних та методичних дослідженнях проблемі створення розвивального середовища у вихованні дитини дошкільного віку приділяється значна увага. Водночас аналіз науково-методичних публікацій та практики дошкільного виховання підтверджує, що проблема створення природного розвивального середовища дошкільного закладу не є до кінця розв’язаною. The article gives a profound description of the characteristics of the senior preschoolers’ attitude towards nature and emphasizes the importance of taking into account the described essential features for creating an effective natural environment in a preschool institution. Researchers of the problem of ecological education of preschool children especially emphasize that in preschool childhood the most important directions of formation of natural and ecological competence are the development of emotional and value attitude towards nature in children, which is based on awareness of its self-worth and formation of interest in learning about nature. Formation of ecological and natural competence enables the child, based on the available ideas about the integrity of the natural world, its selfworth and influence on human life, to act independently and constructively in different situations that require the choice of environmentally appropriate activity, motivates behavior, children’s interaction with environment according to its laws and in harmony with it. This makes the problem of creating such a natural educational developmental environment in preschool institution, which can ensure the communication of the child with nature, positively influence on formation of his/her personality. In modern psychological, pedagogical and methodological researches, the problem of creation of the developmental environment in preschool institutions is given considerable attention. At the same time, the analysis of scientific and methodological publications and practices of preschool education confirms that the problem of creating the natural development environment of preschool institution is not completely solved. |
|
Publisher |
Інститут проблем виховання НАПН України
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736365/1/79-Article%20Text-134-1-10-20210521.pdf
- Маршицька, В.В. (orcid.org/0000-0002-7072-8844 <http://orcid.org/0000-0002-7072-8844>) (2019) Essential signs of the attitude of older preschool students towards nature and the creation of an effective natural environment in the preschool institution Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та молоді, 1 (23). pp. 230-239. ISSN 2308-3778 10.32405/2308-3778-2019-23-1-230-239 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2308-3778-2019-23-1-230-239
|
|