Концептуальні засади підготовки майбутніх викладачів педагогічного закладу вищої освіти в умовах цифрової трансформації суспільства
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736362/
https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/85 10.35387/ucj.1(7).2023.140-151 |
|
Title |
Концептуальні засади підготовки майбутніх викладачів педагогічного закладу вищої освіти в умовах цифрової трансформації суспільства
Conceptual principles of the future teachers training in higher pedagogical institution in the conditions of the society digital transformation |
|
Creator |
Петренко, Лариса Михайлівна
|
|
Subject |
001.9 Dissemination of ideas
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті висвітлено результати аналізу сучасних концепцій підготовки майбутніх викладачів педагогічних закладів вищої освіти в умовах цифрової трансформації суспільства. З великого обсягу нормативних документів, прийнятих на європейському рівні, напрацювань українських і зарубіжних учених виокремлено контекстно зумовлені концепції, зокрема відкритої освіти, яка спрямована на створення більш демократичної та конкурентоспроможної системи освіти та покращення доступу різних верств населення до освітніх послуг; інтеграцію освітніх програм у повсякденну діяльність у межах навчання упродовж усього життя; здатність до сучасного розвитку культури навчання, обміну досвідом і співпраці у швидкозмінному суспільстві. Актуалізовано необхідність упровадження рамкової концепції відкритої науки, яка ґрунтується на таких ключових принципах: відкриті наукові знання, відкрита наукова інфраструктура, наукова комунікація, відкрита участь соціальних суб'єктів та відкритий діалог з іншими системами знань. Зосереджено увагу на ролі цифрової трансформації на всіх етапах процесу пізнання, що вимагає від майбутнього викладача педагогічного закладу вищої освіти володіння цифровою компетентністю на високому рівні, оскільки в майбутній професійній діяльності йому доведеться широко застосовувати цифрові інструменти для організації командної роботи як в освітньому процесі, так і в науково-дослідній роботі. Автором виокремлено роль і місце концепції свободи у становленні галузевого працівника Industry 5.0., формування якого має здійснювати висококваліфікований викладач-вихователь 5.0, здатний навчити мотивувати й застосовувати людський інтелект й мислення у колаборації роботів і людей в цифровому суспільстві. Наголошується на важливому значенні впровадження концепції академічної свободи в умовах інституційної автономії закладів вищої освіти як складової якісного навчання та досліджень і, водночас, як умови продукування та передачі знань.
The article highlights the results of the analysis of modern concepts of future teachers training of higher pedagogical institutions in the conditions of society digital transformation. From the large range of regulatory documents, agreed at the European level, the work of native and foreign scientists, contextually conditioned concepts were singled out, in particular, open education, which is aimed at creating a more democratic and competitive education system and improving the access of wider segments of the population to educational services; integration of educational programs into everyday activities as part of lifelong learning; ability for the development of a culture of learning, creation, exchange of experience and cooperation in a rapidly changing knowledge society. The need to implement the framework concept of open science, which is based on key principles: open scientific knowledge, open scientific infrastructure, scientific communication, open participation of social subjects and open dialogue with other knowledge systems, has been actualized. Attention is focused on the role of digital transformation at all stages of the learning process, which requires the future teacher of professional education and training to obtain digital competence at a high level, since in his or her future professional activity he or she will have to use digital tools widely in order to organize teamwork both in the educational process and in scientific and research work. The author singles out the role and place of the concept of freedom in the becoming of an Industry 5.0 worker, the formation of which should be carried out by a highly qualified 5.0 teacher-educator, capable of teaching how to motivate and apply human intelligence and thinking in the collaboration of robots and people in a digital society. It emphasizes the importance of implementing the concept of academic freedom in the conditions of institutional autonomy of higher education institutions, as a component of quality education and research, and at the same time as conditions for the production and transfer of knowledge. |
|
Publisher |
«ТАЛКОМ»
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736362/1/85-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-258-1-10-20230808.pdf
- Петренко, Лариса Михайлівна (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2023) Conceptual principles of the future teachers training in higher pedagogical institution in the conditions of the society digital transformation UNESCO Chair Journal «Lifelong Professional Education in the XXI Century», 1 (7). pp. 140-151. ISSN 2708-2156 10.35387/ucj.1(7).2023.140-151 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.35387/ucj.1(7).2023.140-151
|
|