Цифрова педагогіка як інноваційний освітній тренд (аналітичний огляд)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736356/
https://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=35128 10.33407/lib.NAES.735560 |
|
Title |
Цифрова педагогіка як інноваційний освітній тренд (аналітичний огляд)
Digital pedagogy as an innovative educational trend (analytical review) |
|
Creator |
Гуралюк, А.Г.
Пономаренко, Лариса Олександрівна |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Упродовж останніх років системні виклики постали перед наукою і освітою в усьому світі, і особливо в Україні. З огляду на це досить швидкі темпи модернізації освітнього процесу, що відбувалося завдяки комплексній інформатизації, набули нового якісного рівня – цифрової трансформації освіти й педагогіки. Відповідно виникла потреба у розробленні нових педагогічних технологій навчання з урахуванням нинішніх реалій (пандемія, війна, мобільність, технологічна оснащеність, доступ до інформації та багато ін.) – технологій дистанційного і змішаного навчання, мобільного навчання, організації проєктної діяльності, використання сучасних мультимедіа тощо. Системність і масовість цифрових перетворень в освіті зумовили появу цифрової педагогіки, побудованої на використанні інформаційно-комунікаційних технологій. У цьому огляді висвітлено наукові результати досліджень, що запроваджувалися в попередні роки і тривають до цього часу, зважаючи на специфіку статутної діяльності інститутів НАПН України.
In recent years, systemic challenges have faced science and education all over the world, and especially in Ukraine. In view of this, the rather fast pace of modernization of the educational process, which took place thanks to comprehensive informatization, acquired a new qualitative level - the digital transformation of education and pedagogy. Accordingly, there was a need to develop new pedagogical learning technologies taking into account current realities (pandemic, war, mobility, technological equipment, access to information, and many others) - technologies of distance and mixed learning, mobile learning, organization of project activities, use of modern multimedia, etc. The systematic and massive nature of digital transformations in education led to the emergence of digital pedagogy based on the use of information and communication technologies. This review highlights the scientific results of research that was implemented in previous years and continues until now, taking into account the specifics of the statutory activity of the Institutes of National Academy of Educational Sciences of Ukraine. In recent years, systemic challenges have faced science and education all over the world, and especially in Ukraine. In view of this, the rather fast pace of modernization of the educational process, which took place thanks to comprehensive informatization, acquired a new qualitative level - the digital transformation of education and pedagogy. Accordingly, there was a need to develop new pedagogical learning technologies taking into account current realities (pandemic, war, mobility, technological equipment, access to information, and many others) - technologies of distance and mixed learning, mobile learning, organization of project activities, use of modern multimedia, etc. The systematic and massive nature of digital transformations in education led to the emergence of digital pedagogy based on the use of information and communication technologies. This review highlights the scientific results of research that was implemented in previous years and continues until now, taking into account the specifics of the statutory activity of the Institutes of National Academy of Sciences of Ukraine. |
|
Publisher |
ТВОРИ
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736356/1/VNIASO-AHSEduSci-RB17-2023-83-95.pdf
Гуралюк, А.Г. (orcid.org/0000-0002-7497-5746 <http://orcid.org/0000-0002-7497-5746>) and Пономаренко, Лариса Олександрівна (orcid.org/0000-0002-4388-274X <http://orcid.org/0000-0002-4388-274X>) (2023) Digital pedagogy as an innovative educational trend (analytical review) ТВОРИ, м. Вінниця, Україна. ISBN 978-617-552-383-4 10.33407/lib.NAES.735560 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.33407/lib.NAES.735560
|
|