Досвід та перспективи використання технологій штучного інтелекту у навчанні майбутніх учителів інформатики
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736338/
https://conf-itp.udu.edu.ua/ |
|
Title |
Досвід та перспективи використання технологій штучного інтелекту у навчанні майбутніх учителів інформатики
Experience and prospects of using artificial intelligence technologies in the training of future computer science teachers |
|
Creator |
Спірін, О.М.
Олексюк, Василь Петрович |
|
Subject |
001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
004 Computer science and technology. Computing. Data processing 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У публікації здійснено короткий огляд вітчизняного досвіду підготовки вчителів інформатики у галузі ШІ та аналіз сучасних вимог щодо формування цифрових компетентностей щодо застосування відповідних технологій. Сучасний стан розвитку технологій ШІ ставить нові виклики щодо підготовки педагогів, зокрема й учителів інформатики. Вітчизняна теорія і методика навчання інформатики має значні напрацювання у вказаному напрямі, які стосуються підготовки учнів і студентів до створення моделей подання знань, проєктування систем ШІ, наповнення експертних систем. Нині вони є необхідним базисом для розроблення методик використання сучасних засобів ШІ для широкого кола педагогічних працівників. Поряд з тим затребуваними залишаються дослідження підготовки майбутніх учителів інформатики до предметного застосування ШІ, зокрема які стосуються обробки даних, їх класифікації, кластеризації, візуалізації тощо.
The publication provides a brief overview of the domestic experience of training computer science teachers in the field of AI and an analysis of modern requirements for the formation of digital competences in the application of relevant technologies. The current state of development of AI technologies poses new challenges for the training of teachers, in particular computer science teachers. The domestic theory and method of teaching computer science has significant achievements in the indicated direction, which relate to the preparation of pupils and students for the creation of knowledge presentation models, the design of AI systems, and the filling of expert systems. Currently, they are a necessary basis for the development of methods of using modern AI tools for a wide range of pedagogical workers. At the same time, studies on the preparation of future computer science teachers for the subject application of AI remain in demand, in particular those related to data processing, their classification, clustering, visualization, etc. |
|
Publisher |
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736338/1/%D0%A1%D0%BF%D1%96%D1%80%D1%96%D0%BD_%D0%9E.%D0%9C.%2C%20%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%8E%D0%BA%20%D0%92.%D0%9F.._2023.%20%D0%A1.63-67.pdf
- Спірін, О.М. (orcid.org/0000-0002-9594-6602 <http://orcid.org/0000-0002-9594-6602>) and Олексюк, Василь Петрович (orcid.org/0000-0003-2206-8447 <http://orcid.org/0000-0003-2206-8447>) (2023) Experience and prospects of using artificial intelligence technologies in the training of future computer science teachers In: Теорія і практика використання інформаційних технологій в умовах цифрової трансформації освіти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 29 червня 2023 року м. Київ Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, м. Київ, Україна, pp. 63-67. ISBN 978-966-931-286-0 |
|