Record Details

Освітня екосистема «Clever: School of Natural and Mathematical Sciences»: специфіка використання VR/AR/MR у процесі дослідницького навчання предметів природничо-математичного циклу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736327/
 
Title Освітня екосистема «Clever: School of Natural and Mathematical Sciences»: специфіка використання VR/AR/MR у процесі дослідницького навчання предметів природничо-математичного циклу
Educational Ecosystem "Clever: School of Natural and Mathematical Sciences": peculiarities of the use of VR/AR/MR in the process of research teaching of natural and mathematical subjects
 
Creator Гриб'юк, О.О.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description Cучасна масштабна проєктна діяльність у закладах освіти різних рівнів неможлива без екосистеми, що об'єднує компоненти варіативних моделей комп'ютерно орієнтованої методичної системи дослідницького навчання (КОМСДН). Екосистема «Clever: School of Natural and Mathematical Sciences» педагогічно виважено та методично вмотивовано використовується у процесі дослідницького навчання. Це єдина система проєктного управління у вигляді особистих кабінетів проєктів, безперервний моніторинг усіх етапів проєктного циклу, автоматичне оцінювання ефективності, підтримка моделей життєвого циклу проєктів, управління командою та результатами, візуалізація результатів, підсистема зберігання даних, збирання і аналіз статистики, різноманітні зручні сервіси і компоненти варіативних моделей КОМСДН. Йдеться про унікальну робочу систему, що використовуються з метою здійснення супроводу проєктної роботи творчих команд. З використанням освітньої екосистеми проєктної підтримки «Clever: School of Natural and Mathematical Sciences» учні/педагоги тримують змогу, з одного боку, ефективно виконувати проєктні завдання, з іншого – адмініструвати їх. У ній співіснують і взаємодіють студенти, учні, керівники проекту, представники замовника і проєктний офіс «Clever: School of Natural and Mathematical Sciences». З використанням компонентів варіативних моделей КОМСДН здійснюється виконання різноманітних дослідницьких проєктів: програмних, програмно-апаратних, науково-дослідних та навчально-методичних. При цьому екосистема максимально наближена до реального життя: враховуються усі етапи ЖЦ проєкту: від технічного завдання до моделювання, тестування, прототипування і робочого прототипу на виході. Безперечно, особливістю «Clever: School of Natural and Mathematical Sciences» є можливість для студентів і учнів запису не безпосередньо в проєкт, обранння конкретної ролі у дослідницькому проекті. На захисті, де демонструється працюючий прототип, кожен учасник демонструє особисто внесок у проєкт і кожен отримує індивідуальну оцінку. Дослідницький проєкт «Clever: School of Natural and Mathematical Sciences» є міжнародним стартапом, який допомагає дітям навчитися думати і створювати дослідницькі проєкти. У процесі дослідницького навчання віддається перевага використанню індивідуального підходу з боку вчителів – фахівців високої кваліфікації до учнів, у тому числі інтегруючи індивідуальні та групові формати занять. Діти долучаються до навчального процесу з використанням методів гейміфікації. Наприклад, передбачається використання віртуальних монеток, які можна обміняти на подарунки від «Clever: School of Natural and Mathematical Sciences» , залучення до командної роботи у метавсесвіті, який разом проектують і в якому спілкуються учні. Учні систематично беруть участь у тематичних хакатонах, де вчаться презентувати проєкти та розв’язувати дослідницькі задачі. У рамках експериментально-дослідницької роботи, зосередившись на перцептивній взаємодії, безпеці та достовірності навчальних матеріалів, оптимізуються ендогенні можливості використання змішаних технологій, віртуальної реальності і 5G, штучного інтелекту, великих даних, хмарних обчислень, блокчейну, цифрових двійників тощо.
Modern large-scale project activities in educational institutions of various levels are impossible without an ecosystem that combines components of variable models of the computer-oriented methodological system of research-based learning (COMBSL). The ecosystem "Clever: School of Natural and Mathematical Sciences" ecosystem is used in a pedagogically balanced and methodologically motivated way in the process of research education. It is a unified project management system in the form of personal project accounts, continuous monitoring of all stages of the project cycle, automatic performance evaluation, support for project life cycle models, team and results management, visualisation of results, a data storage subsystem, statistics collection and analysis, various convenient services and components of variable COMSRL models. It is a unique working system used to support the project work of creative teams. Using the educational ecosystem of project support "Clever: School of Natural and Mathematical Sciences, students/teachers are able to effectively complete project tasks and manage them. Students, teachers, project managers, customer representatives and the Clever: School of Natural and Mathematical Sciences project office. Using the educational ecosystem of the project support "Clever: School of Natural and Mathematical Sciences, students/teachers are able to effectively carry out and manage project tasks. Students, teachers, project managers, customer representatives and the Clever: School of Natural and Mathematical Sciences Project Office. Various research projects are carried out using the components of the KOMSDN variable models: software, hardware, research, pedagogy and methodology. At the same time, the ecosystem is as close to real life as possible: all stages of the project lifecycle are taken into account: from the specification to modelling, testing, prototyping and the final working prototype. Undoubtedly, the distinguishing feature of Clever: School of Natural and Mathematical Sciences is the opportunity for students to choose a specific role in the research project, rather than enrolling directly in the project. At the defence, where a working prototype is presented, each participant demonstrates their personal contribution to the project and receives an individual assessment. The Clever: School of Natural and Mathematical Sciences is an international start-up that helps children learn to think and create research projects. The research-based learning process emphasises the use of a personalised approach by highly qualified teachers to pupils, including the integration of individual and group teaching formats. Children are involved in the learning process using gamification methods. For example, they use virtual coins that can be exchanged for gifts from the Clever: School of Natural and Mathematical Sciences" to participate in teamwork in the metaverse, which is designed and communicated by the students together. Students regularly participate in themed hackathons where they learn to present projects and solve research problems. Experimental and research work focuses on perceptual interaction, security and authenticity of learning materials, optimising the endogenous possibilities of using mixed technologies, virtual reality and 5G, artificial intelligence, big data, cloud computing, blockchain, digital twins, etc.
 
Publisher ДонДУВС
 
Date 2023
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736327/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B1%27%D1%8E%D0%BA-%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8-%D0%94%D0%BD%D1%96%D0%BF%D1%80%D0%BE-2023-777%2B.pdf
- Гриб'юк, О.О. (orcid.org/0000-0003-3402-0520 <http://orcid.org/0000-0003-3402-0520>) (2023) Educational Ecosystem "Clever: School of Natural and Mathematical Sciences": peculiarities of the use of VR/AR/MR in the process of research teaching of natural and mathematical subjects In: Актуальні аспекти розвитку STEAM-освіти в умовах євроінтеграції: збірник матеріалів Міжнародної науковопрактичної інтернет-конференції (м. Кропивницький, 21 квітня 2023 року) ДонДУВС, м. Кропивницький, Україна, pp. 39-44.