Record Details

Determination of the pedagogical сonditions for organization of youth entrepreneurship consulting in vocational (vocational and technical) education institutions

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736191/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/804
10.32835/2707-3092.2022.25.
 
Title Determination of the pedagogical сonditions for organization of youth entrepreneurship consulting in vocational (vocational and technical) education institutions
Визначення педагогічних умов організації консультування з молодіжного підприємництва у закладах професійної (професійно-технічної) освіти
 
Creator Yershova, L.M.
Titova, Olena
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The actuality of the article was determined by the requests of the post-war economy to prepare Ukrainian youth for self-employment by opening and running their own businesses. The need for the radical change in the philosophy of vocational education of the post-war period was also crucial, as it allowed to consider the young people entrepreneurship training not as a minor educational goal of the vocational education of future specialists, but as an end-to-end systemic task for all links of the educational process and extracurricular activities of the institutions of vocational (vocational and technical) education. The need to establish consulting on youth entrepreneurship at vocational education institutions determined the relevance of the current research as well.
The goal: to substantiate and test the method of determining the pedagogical conditions for organizing consulting on youth entrepreneurship at vocational education institutions.
Methods: online survey of managers, methodologists, teachers of educational institutions, entrepreneurs to determine the initial list of the pedagogical conditions for consulting on youth entrepreneurship among vocational students; expert survey to determine the pedagogical conditions which could be the most influential in organizing effective influential on youth entrepreneurship for vocational students at vocational education institutions.
Results: the importance of organization of the system for consulting on youth entrepreneurship for vocational students at vocational education institutions was revealed; the method for determining the pedagogical conditions for organizing youth entrepreneurship consulting at vocational education institutions was substantiated; the method included online survey (of managers, methodologists, teachers at educational institutions, entrepreneurs); determination of the initial list of pedagogical conditions for organizing youth entrepreneurship consulting for vocational students; an expert assessment of the importance of the obtained list of the pedagogical conditions by ranking them; determining the pedagogical conditions which were the most influential in ensuring the effectiveness of the consulting on youth entrepreneurship process at vocational education institutions.
Conclusions: the importance of organizing of consulting on youth entrepreneurship at vocational education institutions was proved through such arguments as the reduction of unemployment and shortage of state subsidies for the maintenance of the unemployed, the increase in the number of legal small enterprises and growth in revenues to the state budget, the development of a network of small enterprises in each region, the stabilization of the psychological state of young people in conditions of wartime uncertainty due to the opportunity for young people to develop readiness to perceive current problems as new opportunities; the most influential pedagogical conditions for the effective organization of students consulting on youth entrepreneurship at vocational education institutions were experimentally determined and characterized; the conditions included creation of a favourable educational environment, development of methods for organization of students consulting on youth entrepreneurship at vocational education institutions as well as improvement of vocational students’ professional skills.
Актуальність статті зумовлюється запитами повоєнної економіки на підготовку української молоді до самозайнятості шляхом відкриття і ведення власної справи; необхідністю докорінної зміни філософії професійної освіти повоєнного періоду, де підготовка молоді до підприємництва повинна розглядатися не як супутня навчальна ціль професійної підготовки майбутніх фахівців, а як наскрізне системне завдання для всіх ланок освітнього процесу та позанавчальної діяльності закладу професійної (професійно-технічної) освіти (далі: П(ПТ)О); потребою налагодження в закладах освіти консультування учнів з молодіжного підприємництва.
Мета: обґрунтувати й апробувати методику визначення педагогічних умов організації консультування з молодіжного підприємництва у закладах П(ПТ)О.
Методи: онлайн-опитування керівників, методистів, педагогів закладів освіти, підприємців – для визначення первинного переліку педагогічних умов організації консультування здобувачів професійної освіти з молодіжного підприємництва; експертне опитування – для визначення педагогічних умов, найбільш ефективних для організації в закладах П(ПТ)О результативного консультування учнів з молодіжного підприємництва.
Результати: показано важливість організації в закладі П(ПТ)О системи консультування учнів з молодіжного підприємництва; обґрунтовано методику визначення педагогічних умов організації консультування з молодіжного підприємництва у закладах П(ПТ)О (онлайн-опитування керівників, методистів, педагогів закладів освіти, підприємців; визначення первинного переліку педагогічних умов організації консультування учнівської молоді з молодіжного підприємництва; здійснення експертного оцінювання вагомості сформованого переліку шляхом їх ранжування; визначення педагогічних умов, найбільш ефективних для забезпечення результативності консультування учнів з молодіжного підприємництва у закладах П(ПТ)О).
Висновки: арґументовано важливість організації в закладах П(ПТ)О консультування з молодіжного підприємництва (зменшення безробіття і зниження державних дотацій на утримання безробітних; збільшення кількості легальних малих підприємств і зростання надходжень до державного бюджету; розвиток мережі малих підприємств у кожному регіоні; стабілізація психологічного стану молодих людей в умовах воєнної невизначеності через формування готовності сприймати чергові проблеми як нові можливості); експериментально визначено й охарактеризовано найбільш важливі педагогічні умови ефективної організації консультування учнів закладів П(ПТ)О з молодіжного підприємництва (створення в сприятливого освітнього середовища; розроблення методики організації консультування учнів закладу П(ПТ)О з молодіжного підприємництва; підвищення професійної майстерності суб’єктів консультування).
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736191/1/Ped.umovy_Yershova_eng.pdf
- Yershova, L.M. (orcid.org/0000-0002-2346-5842 <http://orcid.org/0000-0002-2346-5842>) and Titova, Olena (orcid.org/0000-0002-6081-1812 <http://orcid.org/0000-0002-6081-1812>) (2022) Determination of the pedagogical сonditions for organization of youth entrepreneurship consulting in vocational (vocational and technical) education institutions Professional Pedagogics, 2 (25). pp. 58-65. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2022.25.
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2022.25.