Record Details

Methodology for assessing the quality of training specialists in institutions of professional pre-higher education

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728544/
10.32835/2707-3092.2021.22.169-184
 
Title Methodology for assessing the quality of training specialists in institutions of professional pre-higher education
Методика оцінювання якості підготовки фахівців у закладах фахової передвищої освіти
 
Creator Luzan, Petro
Titova, Olena
Mosya, Irina
Pashchenko, Tetiana
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Актуальність. Адекватне функціонування будь-якої педагогічної системи, зокрема і системи підготовки фахівців у коледжі, неможливе без зворотного зв’язку, без встановлення ефективності освітнього процесу, оцінювання результатів компетентнісно-орієнтованого навчання. Водночас педагогічною наукою ще не напрацьовано докладних теорій і валідних методик, які б давали змогу надійно оцінювати рівень опанування студентами професійними уміннями, навичками, іншими складними компетентностями, визначеними освітніми стандартами результатами навчання. З огляду на це, постала необхідність у розробленні надійної, системної і доступної у практичному застосуванні методики оцінювання якості підготовки фахівців у коледжах.
Мета – на основі аналізу сутнісних характеристик педагогічного оцінювання, особливостей компетентнісного підходу у фаховій передвищій освіті обґрунтувати методику оцінювання якості підготовки фахівців у коледжах.
Методи: теоретичні (теоретичний аналіз наукових джерел, вивчення вимог професійних і освітніх стандартів, освітніх програм, аналіз програм навчальних дисциплін – задля з’ясування стану проблеми дослідження та визначення напрямів наукового пошуку; порівняння – з метою вивчення наукових підходів щодо розв’язання проблеми; аналіз і синтез – для розроблення методу оцінювання компетентностей (освітніх результатів); емпіричні (спостере-
ження, тестування – для визначення валідності інструментарію, внесення коректив у методику оцінювання; дидактичний експеримент – для визначення вагомості питань теми та виділення домінантних навчальних елементів).
Результати. Конкретизовано сутність педагогічного оцінювання як процесу встановлення рівня навчальних досягнень студента/студентів в оволодінні змістом навчальної дисципліни (теми, модуля та ін.) відповідно до унормованих вимог. Констатовано брак сталих підходів до визначення понять «педагогічний контроль», «педагогічний (освітній) моніторинг», «педагогічна діагностика», «педагогічне оцінювання», «оцінка», «перевірка», «облік», «педагогічне вимірювання» та інших, що тісно пов’язані з названими. Доведено, що оцінювання якості професійної під-
готовки фахівців у коледжі має здійснюватися шляхом зіставлення демонстрованих студентами знань, умінь, навичок, інших компетентностей (актуальний стан об’єкта), з еталонними (очікуваними, унормованими) результатами, задекларованими в стандартах фахової перед вищої освіти (освітніх програмах). Обґрунтовано методику оцінювання якості професійної підготовки фахівців як алгоритм послідовної реалізації дев’яти етапів – від встановлення еталонних результатів навчання до продукування висновків про рівень якості компетентнісно-орієнтованого навчання студентів. Запропоновано метод оцінювання сформованості умінь (інших компетентностей) студентів на основі опису
структурних компонентів професійної дії (предмет (об’єкт); процес (процедура); засоби; умови; результат (продукт). Висновки: Обґрунтована методика оцінювання якості професійної підготовки фахівців у коледжах дає можливість визначити реальний рівень відповідності підготовленості студентів встановленим нормативним вимогам на всіх етапах опанування здобувачами освітньою програмою. Запропонований метод оцінювання компетентностей (освітніх результатів) на основі дидактичного диференціювання професійних дій надає можливість зацікавленим суб’єктам освітнього процесу вже не інтуїтивно, а цілеспрямовано, на науковій основі розробити діагностичний інструментарій, провести діагностичні процедури й отримати об’єктивні, надійні результати перевірки компетентніс-
них досягнень студентів.
Relevance. Adequate functioning of any pedagogical system, including the system of training specialists in the
college, is impossible without feedback, establishing the effectiveness of the educational process, evaluating the results of competency-based learning. At the same time, pedagogical science has not yet developed detailed theories and valid
methods that would allow to reliably assess the level of students' mastery of professional skills, abilities, other complex competencies, defined by educational standards and learning outcomes. In view of this, there is a need to develop a
reliable, systematic and accessible, in practice, methodology for assessing the quality of training the specialists in col-
leges.
The purpose – to substantiate the methodology (for assessing the quality of training specialists in colleges) on the
basis of the analysis of essential characteristics of pedagogical estimation, features of the competence approach in professional pre-higher education.
Methods: theoretical (theoretical analysis of scientific sources, study of the requirements of professional and edu-
cational standards, educational programs, analysis of programs of academic disciplines – to clarify the state of the re-
search problem and determine areas of scientific research; comparison – to study scientific approaches to solving the
problem; analysis and synthesis – to develop a method for assessing competencies (educational outcomes), empirical
(observation, testing – to determine the validity of tools, making adjustments to the assessment methodology; didactic
experiment – to determine the importance of the topic and highlight the dominant learning elements).
Results. The essence of pedagogical assessment as a process of establishing the level of student achievement in mastering the content of the discipline (topic, module, etc.) in accordance with the standardized requirements is speci-fied. There is a lack of sustainable approaches to the definition of "pedagogical control", "pedagogical (educational) monitoring", "pedagogical diagnostics", "pedagogical evaluation", "assessment", "verification", "accounting", "pedagogical measurement" and the others that are closely related to the above. It is proved that the assessment of the quality of professional training of specialists in the college should be carried out by comparing the students' demonstrated knowledge, skills, abilities and other competencies (current state of the object) with the reference (expected, standardized) results declared in the standards of professional pre-higher education (educational programs). The methodology for assessing the quality of professional training of specialists as a algorithm for the consistent implementation of nine stages – from the establishment of reference learning outcomes to the production of conclusions about the level of quality of competency-based learning of students. A method for assessing the formation of skills (other competencies) of students based on the description of the structural components of professional action (subject (object); process (procedure); means; conditions; result (product)) is proposed.
Conclusions: The methodology for assessing the quality of professional training of specialists in colleges makes it
possible to determine the real level of compliance of students' preparedness with the established regulatory requirements
at all stages of mastering the educational program by applicants. The proposed method of assessing competencies (ed-
ucational outcomes) on the basis of didactic differentiation of professional activities provides an opportunity for inter-
ested subjects of the educational process, no longer intuitively, but purposefully, on a scientific basis, to develop diagnostic tools, conduct diagnostic procedures and reliable results of testing students' competencies.
 
Publisher ЖККГВ Полісся ЖОР
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728544/1/%D0%9B%D1%83%D0%B7%D0%B0%D0%BD%2B%D1%82%D0%B0%2B%D1%96%D0%BD%2B13.08_%D1%83%D0%BA%D1%80.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/728544/2/%D0%9B%D1%83%D0%B7%D0%B0%D0%BD%2B%D1%82%D0%B0%2B%D1%96%D0%BD%2B13.08_%D0%B0%D0%BD%D0%B3.pdf
- Luzan, Petro (orcid.org/0000-0002-8853-9275 <http://orcid.org/0000-0002-8853-9275>), Titova, Olena (orcid.org/0000-0002-6081-1812 <http://orcid.org/0000-0002-6081-1812>), Mosya, Irina (orcid.org/0000-0001-7641-3352 <http://orcid.org/0000-0001-7641-3352>) and Pashchenko, Tetiana (orcid.org/0000-0002-7629-7870 <http://orcid.org/0000-0002-7629-7870>) (2021) Methodology for assessing the quality of training specialists in institutions of professional pre-higher education Professional Pedagogics, 1 (22). pp. 169-184. ISSN 2617-1759
10.32835/2707-3092.2021.22.169-184
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2021.22.169-184