Формування інклюзивної компетентності у фахівців для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736126/
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/29560 |
|
Title |
Формування інклюзивної компетентності у фахівців для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
Formation of inclusive competence among specialists for working with children with special educational needs |
|
Creator |
Шевченко, В.М.
|
|
Subject |
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
В умовах сучасного розвитку спеціальної освіти в Україні активізується пошук способів і засобів удосконалення професійної підготовки педагогів для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Кількість таких дітей постійно збільшується, цьому сприяє і війна, яка триває на нашій території. У такому випадку використання реабілітаційних та корекційних технологій стає необхідною умовою діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах, зокрема, і насамперед, дошкільних. Це пов’язано з тим, що традиційної загальнопедагогічної підготовки фахівців у закладах вищої освіти для ефективної роботи з дітьми, які мають різні порушення в розвитку, недостатньо. На сьогодні потрібні спеціально підготовлені фахівці дошкільної освіти для роботи в умовах інклюзії.
In the conditions of the modern development of special education in Ukraine, the search for ways and means of improving the professional training of teachers for working with children with special educational needs is intensified. The number of such children is constantly increasing, and the war that continues on our territory contributes to this. In this case, the use of rehabilitation and correctional technologies becomes a necessary condition of activity in general educational institutions, in particular, and primarily, preschool ones. This is due to the fact that the traditional general pedagogical training of specialists in institutions of higher education is not enough for effective work with children who have various developmental disabilities. Today, specially trained preschool education specialists are needed to work in the conditions of inclusion. |
|
Publisher |
ТНПУ ім. В. Гнатюка
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736126/1/Tezu_Inklyz_osvita-311-315.pdf
- Шевченко, В.М. (orcid.org/0000-0003-0119-3206 <http://orcid.org/0000-0003-0119-3206>) (2023) Formation of inclusive competence among specialists for working with children with special educational needs In: Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат : Матеріали ІІІ Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Тернопіль, 23–24 квітня 2023 р.) ТНПУ ім. В. Гнатюка, м. Тернопіль, Україна, pp. 311-315. ISBN 978-617-595-125-5 |
|