Record Details

Особливості професійного розвитку педагогічних працівників навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736080/
https://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/174
10.17721/2616-7786.2022/8-1/14
 
Title Особливості професійного розвитку педагогічних працівників навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
Features of professional development of teaching staff of civil protection and life safety educational and methodological centers
 
Creator Демків, Анна Миколаївна
 
Subject 35 Public administration. Government.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Обґрунтовано актуальність проблеми професійного розвитку педагогічних працівників навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності. На основі аналізу нормативно-правових документів і наукових праць узагальнено специфіку їхнього професійного розвитку, яка полягає в дуальності функціонального і професійно-педагогічного навчання, комплементарності професійної компетентності зі спеціальностей Цивільна безпека (263) та Освітні, педагогічні науки (011).
The aim of the article is to study the specifics of teaching staff professional development of civil protection and life safety educational and methodological centers. Research methods used by the author: content analysis of legislative documents on the organization of postgraduate education; regulatory documents on professional development of civil protection specialists; analysis and summarization of documents posted on websites of Educational and Methodological Centers of Civil Protection and Life Safety in order to determine their structure and content of the activity and to highlight the features of the professional development of the teaching staff; comparative analysis of specialty standards 011 Educational, pedagogical sciences and the specialty 263 Civil protection for the second (master’s degree) of higher education to identify the common and distinctive competencies of specialists.
It has been found out that the problem of the teaching staff professional development of educational and methodological centers of civil protection and life safety demands a complex solution. Their professional development in the sphere of civil protection is carried out according to functional training programs once in five years on the basis of higher educational establishments and postgraduate education. At the same time, in advanced training on the specialty 011 Educational, pedagogical sciences they have the opportunity to freely choose institutions, forms and subject of professional development. However, selected topics of various forms of professional development rarely reflect the content of their specialty 263 Civil Protection and its transformation in accordance with the post-industrial development of the country and its modern economic and socio-political situation.
 
Publisher Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет"
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736080/1/%D0%94%D0%B5%D0%BC%D0%BA%D1%96%D0%B2_%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%A2%D0%A2%D0%AF_%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9A%D0%9D%D0%A3_%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%B0_73-77.pdf
- Демків, Анна Миколаївна (orcid.org/0000-0002-1604-1793 <http://orcid.org/0000-0002-1604-1793>) (2022) Features of professional development of teaching staff of civil protection and life safety educational and methodological centers Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Social work, 1 (8). pp. 73-77. ISSN 2616-7778
10.17721/2616-7786.2022/8-1/14
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.17721/2616-7786.2022/8-1/14