Record Details

Цифрові освітні ресурси у професійній діяльності сучасних педагогів в реаліях масштабної військової агресії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736028/
https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/411
10.5281/zenodo.8038639
 
Title Цифрові освітні ресурси у професійній діяльності сучасних педагогів в реаліях масштабної військової агресії
Digital educational resources in the professional activities of modern teachers in the realities of large-scale military aggression
 
Creator Крамаренко, І.С.
Куцак, Л.В.
Сірик, Е.П.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена комплексному дослідженню цифрових освітніх ресурсів у професійній діяльності сучасних педагогів в умовах повномасштабної російсько-української війни. Детально розглянуто переваги та недоліки впровадження в сучасну систему навчання цифрових ресурсів, здійснено ґрунтовний аналіз поняття «цифрові ресурси» та висвітлено його структурні компоненти.  Ґрунтовно проаналізовано основні освітні документи. Особливу увагу закцентовано на тому, що для організації якісного навчання в умовах дистанційного навчання у зв’язку з введенням воєнного стану в Україні педагогам потрібно активно займатись «пошуком» сучасних освітніх парадигм та удосконалювати власні навички використання інформаційно-цифрового простору.
The article is devoted to a comprehensive study of digital educational resources in the professional activities of modern teachers in the conditions of a full-scale Russian-Ukrainian war. It is noted that in the period when students do not have the opportunity to study face-to-face, the remote form of conducting educational classes has become the only available in the education system. The advantages and disadvantages of the implementation of such training in Ukrainian institutions were examined in detail, a thorough analysis of the concept of «digital resources» and its structural components was carried out, all the «pros» and «cons» of digitization of the educational process in schools and institutions of higher education were analyzed precisely during a full-scale military aggression against Ukraine. Special attention is focused on the theoretical and methodological principles of using digital educational resources during distance learning in conditions of military aggression. Particular attention is paid to the fact that in order to organize high-quality education in the conditions of distance learning, teachers need to be actively engaged in the «search» of modern educational paradigms and improve their own skills in using the information and digital communication space in the wake of the military situation in Ukraine. On the basis of the literature analyzed by us, the leading ideas, considerations, concepts, provisions regarding the use of digital educational resources by teachers are outlined, the level of research in all aspects of this topic is substantiated. It has been established that if it is expedient and appropriate to use digital educational resources during distance education, then students of education will be able to effectively master the educational material, moreover, having processed a minimal amount of information.
 
Publisher ФОП Король Ірина Володимирівна
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736028/1/document.pdf
- Крамаренко, І.С. (orcid.org/0000-0002-4692-2778 <http://orcid.org/0000-0002-4692-2778>), Куцак, Л.В. (orcid.org/0000-0002-3961-4021 <http://orcid.org/0000-0002-3961-4021>) and Сірик, Е.П. (orcid.org/0000-0002-9201-2943 <http://orcid.org/0000-0002-9201-2943>) (2023) Digital educational resources in the professional activities of modern teachers in the realities of large-scale military aggression Академічні візії (20). ISSN 2786-586X
10.5281/zenodo.8038639
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.5281/zenodo.8038639