Розвиток цифрової компетентності майбутніх викладачів педагогічних закладів вищої освіти: цільові й змістові орієнтири
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/736002/
http://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=35133 |
|
Title |
Розвиток цифрової компетентності майбутніх викладачів педагогічних закладів вищої освіти: цільові й змістові орієнтири
Development of digital competence of future teachers pedagogical institutions of higher education: target and content orientation |
|
Creator |
Петренко, Лариса Михайлівна
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Автор акцентує увагу на використанні досить великого арсеналу різних цифрових інструментів в організації освітнього процесу в закладах вищої освіти. При цьому вказує на існуючий розрив між поколіннями – між тими, хто навчає (доцифрове покоління), і тими, хто навчається (цифрове покоління). Його прояв продемонстровано під час Covid-19 та в умовах воєнного стану в Україні. Сприйняття світу, мислення, мотивація, спосіб життя цифрового покоління має свої особливості, на які потрібно зважати при визначенні цілей, підходів, принципів добору змісту, виборі форм, методів і технологій. Наголошується на тому, що розвиток цифрової трансформації економіки та освіти вносить суттєві корективи в цільові й змістові орієнтири професійної підготовки майбутніх викладачів педагогічних закладів вищої освіти. The author emphasizes the use of a fairly large arsenal of various digital tools in the organization of the educational process in higher education institutions. At the same time, it points to the existing gap between generations - between those who teach (pre-digital generation) and those who learn (digital generation). Its manifestation was demonstrated during Covid-19 and in the conditions of martial law in Ukraine. The perception of the world, thinking, motivation, lifestyle of the digital generation has its own characteristics, which must be taken into account when determining goals, approaches, principles of content selection, choosing forms, methods and technologies. It is emphasized that the development of the digital transformation of the economy and education makes significant adjustments to the target and content orientations of the professional training of future teachers of pedagogical institutions of higher education. |
|
Publisher |
ТВОРИ
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/736002/1/VNIASO-Round%20Table-17052023-%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B8-22-24.pdf
- Петренко, Лариса Михайлівна (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2023) Development of digital competence of future teachers pedagogical institutions of higher education: target and content orientation In: Науково-методичні засади інформаційно-аналітичного супроводу цифрової трансформації освіти і педагогіки в умовах воєнного стану (до Всеукраїнського фестивалю науки) ТВОРИ, м. Вінниця, Україна, pp. 21-23. ISBN 978-617-552-384-1 |
|