Record Details

Сучасний підхід до побудови методичної системи навчання біології

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735897/
http://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/article/view/282154
10.33989/2226-4051.2023.27.282154
 
Title Сучасний підхід до побудови методичної системи навчання біології
A modern approach to building a methodological system of teaching biology
 
Creator Алєксєєва, С.В.
Дяченко-Богун, Марина
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
57 Biological sciences in general
 
Description У статті розкриті сучасні підходи до побудови методичної система навчання біології. Визначено, що навчання біології є галуззю педагогічної науки, що сформувалась на основі педагогіки та біології і виділилась в окрему категорію, яка розглядає раціональні способи керування процесом навчання, в результаті яких відбувається оволодіння свідомими і міцними компетенціями, необхідними для будь-якої освіченої людини. Біологія як навчальний предмет відзначається своєрідністю форм і методів викладання, які випливають із специфіки об’єктів навчання (живі організми, явища живої природи та її розвиток). Упровадження методичної системи навчання біології забезпечить формування у здобувачів освіти сучасних загальнобіологічних понять та наукової картини світу. Здійснено ґрунтовний аналіз поняття «методична система навчання», що розглядається як комплекс взаємопов’язаних цілей, принципів, змісту, методів, засобів, організаційних форм навчання, що на основі взаємодії вчителя й учнів забезпечує прогнозований позитивний результат.
Методична система навчання біології розглядається як складна динамічна структура, що містить сукупність взаємопов’язаних компонентів, таких, як: цілі, зміст, форми, методи та комплекс навчально-методичного забезпечення. Наскрізними змістовними лініями є інтеграції навчального змісту, що корелюються з ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій. Доведено, що методична система навчання біології має ґрунтуватися на засадах забезпечення біологічної освіти новими прогресивними концепціями, запровадженням в освітній процес сучасних передових технологій та науково-методичних досягнень; органічною інтеграцією освіти і науки, активним використанням наукового потенціалу науково-дослідних установ, формуванням нових екологічних основ системи біологічної освіти; посиленням популяризації і пропаганди науки; відходу від авторитарної педагогіки; впровадженням навчально-методичних комплексів нового покоління. Обов’язковим є використання інтерактивних онлайн-ресурсів та застосуванням спостережень й експериментальних робіт.
The article reveals modern approaches to the construction of a methodical system of teaching biology. It was determined that the teaching of biology is a branch of pedagogical science that was formed on the basis of pedagogy and biology and was separated into a separate category that considers rational ways of managing the learning process, as a result of which the mastery of conscious and strong competencies necessary for any educated person takes place. Biology as an educational subject is characterized by the originality of the forms and methods of teaching, which arise from the specifics of the objects of study (living organisms, phenomena of living nature and its development). The introduction of a methodical system of teaching biology will ensure the formation of modern general biological concepts and a scientific picture of the world among students. A thorough analysis of the concept of "methodical education system" was carried out, which is considered as a complex of interrelated goals, principles, content, methods, means, organizational forms of education, which, based on the interaction of the teacher and students, provides a predicted positive result.
The methodological system of teaching biology is considered as a complex dynamic structure containing a set of interconnected components, such as: goals, content, forms, methods and a complex of educational and methodological support. Cross-cutting content lines are the integration of educational content, correlated with key competencies, the mastery of which ensures the formation of value and worldview orientations. It has been proven that the methodological system of teaching biology should be based on the principles of providing biological education with new progressive concepts, the introduction of modern advanced technologies and scientific and methodological achievements into the educational process; organic integration of education and science, active use of the scientific potential of research institutions, formation of new ecological foundations of the biological education system; strengthening the popularization and promotion of science; departure from authoritarian pedagogy; introduction of educational and methodical complexes of a new generation. The use of interactive online resources and the use of observations and experimental work are mandatory.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735897/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%94%D1%8F%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D0%91%D0%BE%D0%B3%D1%83%D0%BD.pdf
- Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) and Дяченко-Богун, Марина (orcid.org/0000-0002-1209-2120 <http://orcid.org/0000-0002-1209-2120>) (2023) A modern approach to building a methodological system of teaching biology Естетика і етика педагогічної дії (27). pp. 241-250. ISSN 2226-4051
10.33989/2226-4051.2023.27.282154
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33989/2226-4051.2023.27.282154