Особливості освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення: сучасні онлайн-ресурси
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/735886/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/645 10.32405/2411-1317-2023-1-59-65 |
|
Title |
Особливості освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення: сучасні онлайн-ресурси
Peculiarities of the educational process in general secondary education institutions under martial law and post-war reconstruction: modern online resources |
|
Creator |
Алєксєєва, С.В.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
В умовах воєнного стану в Україні актуалізуються питання щодо організації освітнього процесу та забезпечення гарантій здобуття загальної середньої освіти. Правовою підставою розв’язання поставлених завдань є Закон України «Про повну загальну середню освіту», що регламентує можливість активного використанням змішаних форм навчання та технологій дистанційного навчання у період воєнного стану та повоєнного відновлення. У статті проаналізовано сучасні онлайн ресурси для навчання учнів середньої та старшої школи за матеріалами, що пройшли експертизу та відповідають державним освітнім стандартам. Констатовано, що активно працює платформа для дистанційного та змішаного навчання «Всеукраїнська школа онлайн», яка містить уроки з основних предметів. Використання платформа також надає доступ до навчального контенту українською мовою для учнів та вчителів, які проживають на тимчасово окупованих територіях України та перебувають за кордоном, але хочуть навчатися за українською державною програмою. Здійснено огляд навчального онлайн контенту доступного для учнів, що розроблено й розміщено на різних освітніх платформах, який уможливлює відслідковування навчальних результатів здобувачів освіти та системному моніторингу освітнього процесу. Узагальнено методичні рекомендації застосування сучасних освітніх технологій, що необхідні для вчителів. Висвітлено можливості організації освітнього процесу в умовах воєнного стану завдяки існуючої розгалуженої системи дистанційних шкіл в Україні. Запропоновано онлайн-сервіс, які дають змогу створювати інтерактивні навчальні ігри: вікторини, обговорення, опитування, що значно підвищує якість навчання у період воєнного стану та повоєнного відновлення. Особливістю організації освітнього процесу в умовах воєнного стану є необхідність психологічної підтримки. У статті висвітлені онлайн-сервіс для надання психологічної допомоги дітям, їх підтримки та підтримки батьків та вчителів. Under Martial Law in Ukraine, issues related to the organization of the Educational Process and ensuring guarantees of General Secondary Education are being updated. The legal basis for solving these tasks is the Law of Ukraine "On Full General Secondary Education", which regulates the possibility of active use of mixed forms of Education and distance learning technologies during Martial Law and Post-war restoration. The article analyzes modern online resources for teaching Middle and High School students based on materials that have passed the expert examination and meet State Educational Standards. It is stated that the platform for distance and mixed learning "All-Ukrainian School Online", which contains lessons in the main subjects, is actively working. Usage of the platform also provides access to Educational content in Ukrainian for students and teachers who live in the temporarily occupied territories of Ukraine and are abroad, but want to study under the Ukrainian State Program. An overview of online Educational content available to students is carried out, which is developed and posted on various Educational platforms, which makes it possible to track the Educational results of Educational applicants and system monitoring of the Educational Process. Methodological recommendations for the use of modern Educational Technologies necessary for teachers are summarized. The article highlights the possibilities of organizing the Educational Process under Martial Law due to the existing extensive system of distance schools in Ukraine. An online service that allows you to create interactive Educational games was offered: quizzes, discussions, surveys, which significantly improves the quality of training during Martial Law and Post-war recovery. A special feature of the organization of the Educational Process under Martial Law is the need for Psychological support. The article highlights an online service for providing Psychological assistance to children, their support, and the support of parents and teachers. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/735886/1/%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) (2023) Peculiarities of the educational process in general secondary education institutions under martial law and post-war reconstruction: modern online resources Український педагогічний журнал, 1. pp. 59-65. ISSN 2411-1317 10.32405/2411-1317-2023-1-59-65 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1317-2023-1-59-65
|
|