Еволюція систем професійної освіти та тренінгу в країнах Європи й світу впродовж індустріальних революцій та сучасні тенденції: досвід для України
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/735833/
|
|
Title |
Еволюція систем професійної освіти та тренінгу в країнах Європи й світу впродовж індустріальних революцій та сучасні тенденції: досвід для України
The evolution of vocational education and training systems of European and world states during the industrial revolutions and modern trends: experience for Ukraine |
|
Creator |
Мандрагеля, Володимир Андрійович
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У монографії розглядається генезис та розвиток традиційних національних моделей професійної освіти та тренінгу (VET) європейських та світових держав упродовж індустріальних революцій у контексті загального цивілізаційного поступу людства, соціально-економічних, політичних і духовно-культурних трансформацій суспільств, досягнень науково-технічного й технологічного прогресу. Важливим предметом аналізу постає еволюція політики ЄС у сфері VET з урахуванням динамічних змін на ринку праці, запровадження нових інструментів, принципів та напрямків діяльності європейської спільноти щодо підготовки кваліфікованих працівників. Особлива увага акцентована на інституціоналізації загальної й національних систем VET в Європейському Союзі, інноваційним підходам до організації, змісту, форм і методів професійної підготовки з урахуванням упливу потужних глобалізаційних, демографічних, соціально-економічних процесів та в умовах цифровізації й переходу до «зеленої» економіки. У роботі наведено значний довідковий, аналітичний та статистичний матеріал щодо нових концептів, проєктів, інструментів і критеріїв професійної підготовки. Практичне значення для України має аналіз реформ у сфері VET, здійснених у країнах ЄС, насамперед Центральної та Східної Європи, які мали схожі стартові умови перед початком вступу до Союзу. Робота адресується широкому колу освітян, керівникам і педагогічним працівникам закладів професійної (професійно-технічної) освіти, працівникам науково-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти МОН України, представникам державних та неурядових органів, агенцій, структур, установ, організацій, які опікуються питаннями П(ПТ)О, а також викладачам, студентам закладів вищої освіти, науковцям. The monograph examines the genesis and development of traditional national models of vocational education and training (VET) of European and world states during the industrial revolutions in the context of the general civilizational progress of mankind, socio-economic, political and spiritual-cultural transformations of societies, achievements of scientific, technical and technological progress. An important subject of analysis is the evolution of the EU policy in the field of VET, taking into account dynamic changes in the labor market, the introduction of new tools, principles and directions of the European community's activities regarding the training of qualified workers. Special attention is focused on the institutionalization of general and national VET systems in the European Union, innovative approaches to the organization, content, forms and methods of professional training, taking into account the influence of powerful globalization, demographic, socio-economic processes and in the conditions of digitalization and the transition to a "green" economy. The work contains significant reference, analytical and statistical material on the new concepts, projects, tools and criteria of professional training. Practical the analysis of VET reforms carried out in EU countries is important for Ukraine, primarily Central and Eastern Europe, which had similar starting conditions before at the beginning of accession to the Union. The work is addressed to a wide range of educators, managers and teaching staff of professional (vocational and technical) education institutions, employees of scientific and methodical centers (cabinets) of vocational and technical education of the Ministry of Education and Culture of Ukraine, representatives of state and non-governmental bodies, agencies, structures, institutions, organizations that care questions of P(PT)O, as well as teachers, students of higher education institutions, scientists. |
|
Publisher |
Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Monograph
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/735833/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84.%20%D0%9C%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%B3%D0%B5%D0%BB%D1%8F%20%D0%92.%D0%90..pdf
- Мандрагеля, Володимир Андрійович (orcid.org/0000-0003-0807-5309 <http://orcid.org/0000-0003-0807-5309>) (2023) The evolution of vocational education and training systems of European and world states during the industrial revolutions and modern trends: experience for Ukraine Project Report. Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, м. Біла Церква, Україна. |
|