Record Details

Передумови формування професійної ідентичності фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735421/
http://psychpersonality.pnpu.edu.ua/article/view/274737
10.33989/2226-4078.2023.1.274737
 
Title Передумови формування професійної ідентичності фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів
The prerequisites for the formation of professional identity of specialists (consultants) in inclusive-resource centres
 
Creator Омельченко, Ірина Миколаївна
Кондратюк, Жанна Володимирівна
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description The article analyses theoretically the prerequisites for the formation of the professional identity of specialists (consultants) in inclusive-resource centres. The article provides theoretical definitions for: professional personality formation, competence, professional competence. The concept of professional identity of specialists (consultants) in inclusive-resource centres is revealed: professional identity is a result of professional self-determination and self-organization. The prerequisites for the formation of the professional identity of specialists (consultants) in inclusive-resource centres are outlined theoretically in line with the competence approach; they ensure the successful professionalization of counselling practitioners’ activities. A number of prerequisites in the field of motivational-value, cognitive, technical, interpersonal communicative, contextual, adaptive, integrative, creative, acmeological, autopsychological competences were identified as fundamental. The peculiarities of specialists’ (consultants’) professional identity formation are presented via revealing the motives for profession choose, the formation of professional self-awareness and professional orientation, the development of professional self-actualization and professionally important qualities during interaction with children with special educational needs and their parent, and via the development of an individual professional style.
У статті здійснено теоретичний аналіз передумов формування професійної ідентичності фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів. Теоретично вказані дефініції, такі як: професійне становлення особитості, компетентність, професійна компетентність. У статті розкрито сутність поняття професійної ідентичності фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів, яка постає як результат процесів професійного самовизначення і самоорганізації. Виділено теоретичні передумови формування професійної ідентичності фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів в руслі компетентнісного підходу, які забезпечують успішну професіоналізацію їх діяльності як фахівців-практиків у галузі консультування. Визначено в якості основоположних наступні передумови в сфері мотиваційно-ціннісної, когнітивної, технічної, міжособистісної комунікативної, контекстуальної, адаптивної, інтегративної, творчої, акмеологічної, аутопсихологічної компетентностей. Представлено особливості становлення професійної ідентичності фахівців (консультантів) в аспекті розкриття мотивів вибору професії, формування професійної самосвідомості та професійної спрямованості, розвитку професійної самоактуалізації та професійно важливих якостей у процесі взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами та їх батьками, розвитку індивідуального стилю професійної діяльності.
 
Publisher Полтавський національний університет імені В.Г. Короленка
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735421/1/274737-%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%2C%20%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%8E%D0%BA_%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%20%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0002-4698-0273 <http://orcid.org/0000-0002-4698-0273>) and Кондратюк, Жанна Володимирівна (orcid.org/0000-0002-6943-9105 <http://orcid.org/0000-0002-6943-9105>) (2023) The prerequisites for the formation of professional identity of specialists (consultants) in inclusive-resource centres Психологія і особистість, 1 (23). pp. 119-138. ISSN 2226-4078
10.33989/2226-4078.2023.1.274737
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33989/2226-4078.2023.1.274737