Record Details

Актуальні питання формування національної ідентичності учнів у процесі здобуття громадянської та історичної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735378/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/355
10.37472/v.naes.2023.5116
 
Title Актуальні питання формування національної ідентичності учнів у процесі здобуття громадянської та історичної освіти
Current issues of forming the national identity of students in the process of acquiring civic and historical education
 
Creator Пометун, Олена Іванівна
 
Subject 314/316 Society
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description У доповіді розкрито сутність поняття «національна і громадянська ідентифікація» з точки зору педагогіки і психології, обґрунтовано важливість її формування у молоді. Визначено важливу роль і значний потенціал історичної і громадянської освіти у формуванні національної ідентичності учнів і учениць закладів середньої освіти. Реалізація цього потенціалу потребує змін у змісті шкільної історичної і громадянської освіти, зокрема видалення з програм і підручників наративів, що містять російські маніпуляції історією України, посилення ролі національного переможного міфу, акцентування на фактах щодо європейської інтеграції України і важливості цих процесів. Методика навчання історії і громадянської освіти, що сприяє формуванню української національної ідентичності, має базуватися на активному навчанні.
Свідома національна ідентичність формується, якщо історичні знання є результатом самостійної роботи учнів з джерелами у процесі дослідження, наприклад, локальної чи усної історії або проєктної роботи. Така діяльність на відповідному історичному чи громадянознавчому змісті дає змогу індивіду зробити власний вибір щодо приналежності до соціальної групи. Відповідні вказівки й рекомендації для вчителів мають містити як підручники з історії, так і навчальні та методичні посібники для різних класів.
The report reveals the essence of the concept of "national and civic identification" from the point of view of pedagogy and psychology, and substantiates the importance of its formation among young people. The important role and significant potential of historical and civic education in the formation of the national identity of male and female students of secondary education institutions is determined. The realization of this potential requires changes in the content of school historical and civic education, in particular, the removal from programs and textbooks of narratives containing Russian manipulation of the history of Ukraine, strengthening the role of the national victorious myth, emphasizing the facts regarding the European integration of Ukraine and the importance of these processes. The methodology of teaching history and civic education, which contributes to the formation of Ukrainian national identity, should be based on active learning.
Conscious national identity is formed if historical knowledge is the result of students' independent work with sources in the process of research, for example, local or oral history or project work. Such activity on the relevant historical or civics content enables an individual to make his own choice regarding belonging to a social group. Relevant instructions and recommendations for teachers should include both history textbooks and teaching and methodical guides for different classes.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735378/1/355-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-735-1-10-20230525.pdf
- Пометун, Олена Іванівна (orcid.org/0000-0002-4602-6383 <http://orcid.org/0000-0002-4602-6383>) (2023) Current issues of forming the national identity of students in the process of acquiring civic and historical education Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (5). pp. 1-4. ISSN 2707-305X
10.37472/v.naes.2023.5116
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37472/v.naes.2023.5116