Record Details

Копінг-стратегії студентів з інвалідністю як фактор особистісної самореалізації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728583/
http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/520
10.31108/3.2020.4.3.11
 
Title Копінг-стратегії студентів з інвалідністю як фактор особистісної самореалізації
Disabled Students’ Coping Strategies as a Factor of their Self-Realization
 
Creator Купрєєва, О.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті викладено результати емпіричного дослідження стратегій долаючої поведінки (копінг-стратегій) студентів інтегрованих груп та їх взаємозв’язку з показниками самореалізації особистості. Мета дослідження - вивчення особливостей процесу самореалізації особистості студентів в інтегрованому освітньому середовищі, через діагностику структури стратегій долаючої поведінки, їх взаємозв’язку з самореалізацією та предикторів показника самоактуалізації. В дослідженні використано методики: «Опитувальник копінг-стратегій» (Р. Лазарус, С. Фолкман, в адаптації Л.І. Вассермана); модифікований опитувальник діагностики самоактуалізації особистості Е. Шострома, А. Лазукіна, Н. Калина; методи обробки та інтерпретації даних: кількісний та якісний аналіз (факторний, кореляційний, регресійний аналіз).
Виявлено відмінності у факторній структурі копінг-стратегій студентів з інвалідністю та умовно здорових студентів. Констатовано наявність взаємозв’язку копінг-стратегій з самореалізацією особистості. Успішність самореалізації у студентів з інвалідністю визначається здатністю використовувати соціальну підтримку (інформаційну, емоційну, дієву), раціональний підхід до вирішення проблем, саморегуляцію, когнітивне уникнення складних ситуацій. Успішність самореалізації умовно здорових студентів визначається раціональним підходом до вирішення проблемних ситуацій, їх позитивною переоцінкою та включенням в контекст особистісного розвитку.
The article presents the empirical research on coping strategies of students studying in integrated groups and the strategies with self-realization. The research purpose was to study the features of self-realization characteristic for students in the integrated educational environment by examining of the structure of their coping strategies, their correlations with self-realization and the predictors of self-actualization. The following methods were used: Folkman and Lazarus' Ways of Coping Questionnaire (adapted by L.I. Vasserman); E. Shostrom’s Personal Orientation Inventory, modified by, A. Lazukin, N. Kalina; the methods for data processing and interpretation: quantitative and qualitative analysis (factor, correlation, regression analyses).
We have revealed differences in the factor structure of coping strategies characteristic for disabled students and relatively healthy students. Thus, there are correlations between an individual’s coping strategies and self-realization. The success of disabled students’ self-realization is determined by their ability to use social support (informational, emotional, effective), their rational approach to problem solving, self-regulation, cognitive avoidance of difficult situations. The success of relatively healthy students’ self-realization is determined by their rational approach to problem solving, positive reassessment of a problem and its inclusion into the context of personal development.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728583/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20_%D0%9A%D1%83%D0%BF%D1%80%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%9A%D0%BE%D0%BF%D1%96%D0%BD%D0%B3-%D1%81%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%97.pdf
- Купрєєва, О.І. (orcid.org/0000-0002-5429-1427 <http://orcid.org/0000-0002-5429-1427>) (2020) Disabled Students’ Coping Strategies as a Factor of their Self-Realization Tеchnologіеs of іntеllеct dеvеloрmеnt, 3(28) (4).
10.31108/3.2020.4.3.11
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31108/3.2020.4.3.11