Psychological Factors Influensing Disabled Students Self-realization
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/728213/
https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/537 10.31108/3.2021.5.1.14 |
|
Title |
Psychological Factors Influensing Disabled Students Self-realization
Психологічні фактори самореалізації студентів з інвалідінстю |
|
Creator |
Купрєєва, О.І.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
У статті викладено результати емпіричного дослідження психологічних факторів самореалізації студентів з інвалідністю в інтегрованому освітньому середовищі. Метою є дослідження психологічних факторів та предикторів самореалізації студентів з інвалідністю. Методи. Факторним аналізом визначено структуру самореалізації студентів з інвалідністю з різним рівнем самоактуалізації. За результатами регресійного аналізу спрогнозовано показники самореалізації студенті з інвалідністю з низьким та високим рівнем самоактуалізації. Результати. У факторній структурі студентів з високим рівнем самоактуалізації домінують показники позитивного самоставлення; більшість параметрів смисложиттєвих орієнтацій; параметри життєстійкості; показники збалансованої часової перспективи. Предикторами самореалізації у вибірці студентів з високим рівнем вираженості самоактуалізації є «прийняття відповідальності», «локус контролю – Я», «цінності», «раціоналізація» та «гіперкомпенсація». У факторній структурі самореалізації студентів з низьким рівнем вираженості самоактуалізації переважають показники життєстійкості, психологічних захистів, захисних копінгів, негативного минулого. Найбільш точно прогнозує значення самореалізації модель, яка пояснює 92% дисперсії, та включає предиктори: «потреба в пізнанні», «випадковість подій», «доброта людей», «майбутнє», «втеча-уникнення».
The article presents the empirical study on psychological factors influencing disabled students’ self-realization in the integrated educational environment. The aim is to study the psychological factors and predictors of disabled students’ self-realization. Methods. The performed factor analysis revealed the structure of disabled students’ self-realization depending on their self-actualization levels. The indicators predicting disabled students’ self-realization having low and high self-actualization are described according to the performed regression analysis. Results. The self-realization factor structure of students with high self-actualization is characterized by positive self-esteem and balanced time perspective; it includes also nearly all parameters of meaningful life orientations and psychological hardiness. The predictors of self-realization for students with high self-actualization are: challenge, locus of control - Self, values of self-actualisation, rationalization and hypercompensation. The self-realization factor structure of students with low self-actualization includes the indicators of psychological hardiness, psychological protection, protective coping, and the negative past. The model that explains 92% of the variance and predicts most accurately self-realization of students with low self-actualization in based on the predictors: need for knowledge, randomness of events, benevolence of the people, the future, and escape-avoidance. Conclusions. The obtained data allowed us to determine the resources and barriers for disabled students’ self-realization and would be used for development of a comprehensive psychological program assisting to students’ personal development and self-realization in the context of integrated learning. |
|
Publisher |
G.S. Kostyuk Institute of Psychology of NAES of Ukraine, Department of Modern Information Technologies of Education
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Rights |
cc_by
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/728213/1/Article%20Kuprieieva%20Olga.pdf
- Купрєєва, О.І. (orcid.org/0000-0002-5429-1427 <http://orcid.org/0000-0002-5429-1427>) (2021) Psychological Factors Influensing Disabled Students Self-realization Tеchnologіеs of іntеllеct dеvеloрmеn, 1 (29) (5). ISSN 2223-0521 10.31108/3.2021.5.1.14 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.31108/3.2021.5.1.14
|
|