Record Details

Psychological Factors Influensing Disabled Students Self-realization

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/728213/
https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/537
10.31108/3.2021.5.1.14
 
Title Psychological Factors Influensing Disabled Students Self-realization
Психологічні фактори самореалізації студентів з інвалідінстю
 
Creator Купрєєва, О.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті викладено результати емпіричного дослідження психологічних факторів самореалізації студентів з інвалідністю в інтегрованому освітньому середовищі. Метою є дослідження психологічних факторів та предикторів самореалізації студентів з інвалідністю. Методи. Факторним аналізом визначено структуру самореалізації студентів з інвалідністю з різним рівнем самоактуалізації. За результатами регресійного аналізу спрогнозовано показники самореалізації студенті з інвалідністю з низьким та високим рівнем самоактуалізації. Результати. У факторній структурі студентів з високим рівнем самоактуалізації домінують показники позитивного самоставлення; більшість параметрів смисложиттєвих орієнтацій; параметри життєстійкості; показники збалансованої часової перспективи. Предикторами самореалізації у вибірці студентів з високим рівнем вираженості самоактуалізації є «прийняття відповідальності», «локус контролю – Я», «цінності», «раціоналізація» та «гіперкомпенсація». У факторній структурі самореалізації студентів з низьким рівнем вираженості самоактуалізації переважають показники життєстійкості, психологічних захистів, захисних копінгів, негативного минулого. Найбільш точно прогнозує значення самореалізації модель, яка пояснює 92% дисперсії, та включає предиктори: «потреба в пізнанні», «випадковість подій», «доброта людей», «майбутнє», «втеча-уникнення».
The article presents the empirical study on psychological factors influencing disabled students’ self-realization in the integrated educational environment. The aim is to study the psychological factors and predictors of disabled students’ self-realization. Methods. The performed factor analysis revealed the structure of disabled students’ self-realization depending on their self-actualization levels. The indicators predicting disabled students’ self-realization having low and high self-actualization are described according to the performed regression analysis. Results. The self-realization factor structure of students with high self-actualization is characterized by positive self-esteem and balanced time perspective; it includes also nearly all parameters of meaningful life orientations and psychological hardiness. The predictors of self-realization for students with high self-actualization are: challenge, locus of control - Self, values of self-actualisation, rationalization and hypercompensation. The self-realization factor structure of students with low self-actualization includes the indicators of psychological hardiness, psychological protection, protective coping, and the negative past. The model that explains 92% of the variance and predicts most accurately self-realization of students with low self-actualization in based on the predictors: need for knowledge, randomness of events, benevolence of the people, the future, and escape-avoidance. Conclusions. The obtained data allowed us to determine the resources and barriers for disabled students’ self-realization and would be used for development of a comprehensive psychological program assisting to students’ personal development and self-realization in the context of integrated learning.
 
Publisher G.S. Kostyuk Institute of Psychology of NAES of Ukraine, Department of Modern Information Technologies of Education
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Rights cc_by
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/728213/1/Article%20Kuprieieva%20Olga.pdf
- Купрєєва, О.І. (orcid.org/0000-0002-5429-1427 <http://orcid.org/0000-0002-5429-1427>) (2021) Psychological Factors Influensing Disabled Students Self-realization Tеchnologіеs of іntеllеct dеvеloрmеn, 1 (29) (5). ISSN 2223-0521
10.31108/3.2021.5.1.14
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31108/3.2021.5.1.14