Record Details

Мodern models of public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735315/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/819
10.32835/2707-3092.2023.26.4-14
 
Title Мodern models of public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union
Сучасні моделі публічно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу
 
Creator Радкевич, В.О.
 
Subject 33 Economics. Economic science
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The relevance of the article is determined by the need to study models of public-private partnership that are successfully implemented in the field of vocational education and training in the European Union countries to take into account their positive aspects in establishing cooperation between vocational (vocational-technical) education institutions with state and non-state partnership entities in Ukraine.
Objective: based on the research results, to identify modern models of public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union countries, to find out their peculiarities and positive aspects for use in establishing cooperation between similar partnership entities in Ukraine.
Methods: studying legislative, regulatory documents, empirical data – to determine models of public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union countries; analysis and synthesis, generalization of views on the investigated problem - to clarify the peculiarities of public-private partnership models in the field of vocational education and training in the European Union countries; drawing conclusions.
Results: based on the analysis of legislative, regulatory documents, and empirical data, modern models of public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union countries have been identified, their peculiarities and positive aspects for use in establishing state-private partnership in the field of vocational (vocational-technical) education in Ukraine have been clarified.
Conclusions: modern models of public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union countries have been identified: social-normative, focused on ensuring the quality of vocational education and training; resource-oriented, characterized by the presence of an investment climate, verified databases, contractual relations; institutional-communicative, focused on the development of interaction of educational service providers in the field of vocational education and training with the labor market to improve knowledge, skills, competences, qualifications. It was found that there is high activity in the implementation of public-private partnership projects in the field of vocational education and training in the European Union countries, which allows government authorities to invest in infrastructure development, support fundamental research, improve educational programs, etc., and businesses - to achieve their own goals in terms of increasing profitability, growth of charter capital value.
Актуальність статті зумовлюється необхідністю дослідження моделей публічно-приватного партнерства, що успішно реалізовуються у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу для врахування їх позитивних аспектів у налагодженні співробітництва між закладами професійної (професійно-технічної) освіти з державними та недержавними суб’єктами партнерства в Україні.
Мета: на основі результатів дослідження визначити сучасні моделі публічно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу, з’ясувати їх особливості та позитивні аспекти для використання у налагодженні співробітництва між подібними суб’єктами партнерства в Україні.
Методи: вивчення законодавчих, нормативно-правових документів, емпіричних даних – для визначення моделей публічно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу; аналіз і синтез, узагальнення поглядів щодо досліджуваної проблеми – для з’ясування особливостей моделей публічно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу; формування висновків.
Результати: на основі аналізу законодавчих, нормативно-правових документів та емпіричних даних визначено сучасні моделі публічно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу, з’ясовано їх особливості та позитивні аспекти для використання у налагодженні державно-приватного партнерства у сфері професійної (професійно-технічної) освіти в Україні.
Висновки: визначено сучасні моделі публічно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: соціально-нормативну, зорієнтовану на забезпечення якості професійної освіти і навчання; ресурсоорієнтовану, що характеризується наявністю інвестиційного клімату, перевірених баз даних, договірних відносин; інституційно-комунікативну, зорієнтовану на розвиток взаємодії провайдерів освітніх послуг у сфері професійної освіти і навчання з ринком праці з метою вдосконалення знань, навичок, компетентностей, кваліфікацій.
З’ясовано високу активність реалізації проєктів публічно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу, що дає змогу державним органам влади здійснювати вклад у розвиток інфраструктури, підтримку фундаментальних досліджень, удосконалення освітніх програм тощо, а бізнесу – досягати власних цілей щодо підвищення прибутковості, зростання вартості статутного капіталу.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language en
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735315/1/819%2B%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%2B%D0%B0%D0%BD%D0%B3%2B%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/735315/2/819%2B%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%2B%D1%83%D0%BA%D1%80%2B%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%822.pdf
- Радкевич, В.О. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>) (2023) Мodern models of public-private partnership in the field of vocational education and training in the European Union Professional Pedagogics, 1 (26). pp. 4-14. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2023.26.4-14
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2023.26.4-14