Record Details

Virtual puzzle as an interactive module of a multimedia resource ensuring art communication of primary schoolchildren in the process of distance art learning

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735307/
https://ojs.ipv.org.ua/index.php/zbirnyk/article/view/270
10.32405/2308-3778-2022-26-2-78-90
 
Title Virtual puzzle as an interactive module of a multimedia resource ensuring art communication of primary schoolchildren in the process of distance art learning
Віртуальний пазл як інтерактивний модуль мультимедіа-ресурсу забезпечення мистецької комунікації молодших школярів у процесі навчання мистецтва дистанційно
 
Creator Ocheretiana, Nataliia
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description The article highlights the issue of using a virtual puzzle in teaching of art to primary schoolchildren of institutions in general secondary education in the conditions of a distance learning – via asynchronous and synchronous forms. The main attention is focused on the need for art teachers to transform forms and technologies of working with students and to transfer the process of art education to the virtual space due to the challenges of the pandemic and the war in Ukraine in 2022. It is noted that of using the latest multimedia technologies is reasonable as a complex of information technologies with the possibility of combining different types of data (text, sound, graphics, video, etc.) working in dialog mode and creating multimedia tools for various purposes.
A virtual puzzle is considered as an interactive module available for students to use and to create a new one on various online services or platforms. Online services that have greater potential for this module to use during art education in institutions of general secondary education are Puzzle It!, Jigsawplanet and LearningApps.org. The features of using ready-made puzzles from services and constructing new ones are described according to the subject of art lessons, lesson tasks (summarization of lesson or semester material, formative types of assessment, etc.), preferences or tastes of students, levels of their development.
The author concludes that the virtual puzzle as an educational and game interactive form encourages primary schoolchildren to learn about art through research, accumulate experience in active artistic activity, as well as stimulates students to communicate on art topics and promotes the development of communication skills.
The value of the virtual puzzle for a teacher lies in its opportunity to encode any information, concepts of art in it, use it in individual, pair and group work, and use it in research, quests, competitions and other art activities at online lessons, or do puzzle as a task for asynchronous distance learning form. The virtual puzzle attracts students because of its similarity with a computer game. It allows them to learn new things in art in an interesting, easy and exciting way, to demonstrate their knowledge, to gain experience using it in new educational situations, to learn about art in communication with the teacher and peers that certifies the formation of students’ subject competencies and soft skills.
У статті висвітлюється питання використання віртуального пазлу у навчанні мистецтва молодших школярів закладів загальної середньої освіти в умовах дистанційного режиму – в асинхронній та синхронній його формах. Акцентується увага на необхідності переформатування вчителями мистецтва форм і технологій роботи з учнями – у зв’язку з викликами пандемії і війни в Україні 2022 року та переміщення процесу навчання мистецтва у віртуальний простір. Зазначається про доцільність використання новітніх мультимедійних технологій як комплексу інформаційних технологій з можливостями комбінування різних типів даних (текст, звук, графіка, відео та ін.), роботи в діалоговому режимі та створення мультимедійних засобів різноманітного призначення.
Розглядається віртуальний пазл як інтерактивний модуль, доступний для використання учнями та для створення нового на різних онлайн-сервісах чи платформах. З поміж багатьох, виокремлюються онлайн-сервіси, що володіють більшим потенціалом щодо цього модулю з метою використання під час навчання мистецтва у закладах загальної середньої освіти – Puzzle It!, Jigsawplanet та LearningApps.org. Описуються особливості використання готових пазлів з бібліотеки сервісів та конструювання нових – відповідно до тематики уроків мистецтва, завдань уроку (узагальнення матеріалу уроку чи семестру, проміжного чи формувального видів оцінювання та ін.), уподобань чи смаків учнів, рівнів їх розвитку.
Зроблено висновки щодо віртуального пазлу як навчально-ігрової інтерактивної форми, що спонукає молодших школярів до пізнання мистецтва дослідницьким щляхом, накопичення досвіду активної мистецької діяльності, а також стимулює учнів до комунікації на теми мистецтва, і сприяє розвитку комунікативних навичок.
Цінність віртуального пазлу для вчителя полягає у можливості зашифрувати в ньому будь-які відомості, поняття мистецтва, використати його у індивідуальній, парній і груповій роботі, розгорнути з його допомогою дослідження, квести, змагання та інші мистецькі активності на оnline-уроці, або ж залишити завдання-пазл для виконання в асинхронному дистанційному режимі. Привабливість віртуального пазлу для учнів полягає у його наближенні до комп’ютерної гри, що дозволяє цікаво, легко й захопливо дізнаватися нове у мистецтві, проявляти свої знання й набувати досвіду їх використання у нових навчальних ситуаціях, пізнавати мистецтво у спілкуванні з вчителем і однолітками, що засвідчує про сформованість предметних компетентностей учнів та компетентностей soft skills.
 
Publisher Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735307/1/%D0%9E%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%20%D0%9D.%D0%92..pdf
- Ocheretiana, Nataliia (orcid.org/0000-0003-4912-9254 <http://orcid.org/0000-0003-4912-9254>) (2022) Virtual puzzle as an interactive module of a multimedia resource ensuring art communication of primary schoolchildren in the process of distance art learning Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 2 (26). pp. 78-90. ISSN 2308-3778
10.32405/2308-3778-2022-26-2-78-90
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2308-3778-2022-26-2-78-90