Record Details

Реалії сучасної мистецької освіти (за результатами опитування педагогічної спільноти)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735219/
https://ojs.ipv.org.ua/index.php/zbirnyk/article/view/259
10.32405/2308-3778-2022-26-1-179-189
 
Title Реалії сучасної мистецької освіти (за результатами опитування педагогічної спільноти)
The realities of modern art education (according to the results of a survey of the pedagogical community)
 
Creator Комаровська, О.А.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Актуалізовано проблеми мистецької освіти, які постали або загострилися в останнє півріччя в Україні у зв’язку з повномасштабною агресією рф. Метою статті є окреслення стану і перспектив навчання мистецтва учнів у поступі України до повоєнної відбудови країни, що реалізовано автором у завданнях систематизації результатів опитування педагогічної спільноти та відповідного ранжування проблематики в її уявленні, що дозволило більш чітко визначити способи її психолого-педагогічного розв’язання. Застосовано методи констатувального опитування респондентів з подальшим описом отриманих даних, аналізу виявлених проблем з теоретичним поясненням їхньої сутності і причин, визначення прогнозованих способів усунення виявлених під час опитування суперечностей у навчанні учнів мистецтва. Описано перебіг експериментального опитування; представлено систематизацію результатів за шістьма блоками, що відображають потребу ціннісного переосмислення змісту мистецької освіти, труднощі дистанційного навчання учнів мистецтва, переживання педагогів за руйнування національної спадщини, об’єктів освіти і культури внаслідок воєнних дій і організації освіти на тимчасово окупованих територіях; загострення психологічних проблем у дітей, їхніх батьків та вчителів; тривогу через поглиблення меншовартісного ставлення до мистецьких дисциплін на тлі воєнних дій та конкретні методичні питання з навчання різних видів мистецтва. Під час аналізу результатів експерименту акцент зроблено на першому блоці виокремлених проблем, зв’язку переоцінки цінностей і дерусифікації змісту та посилення національного контенту змісту навчання, винесення на перший план завдання патріотичного виховання через мистецтво. Показано стрижневу роль означеної ціннісної рефлексії стосовно решти актуалізованих питань, що й становить наукову новизну. Адресовано вчителям мистецтва та інших дисциплін закладів загальної середньої, вищої мистецької і мистецько-педагогічної, позашкільної, спеціалізованої мистецької освіти.
The issues of art education that have occurred and intensified in the last six months in connection with the large-scale of the Russian Federation’s aggression against Ukraine have been updated.
The purpose of the article is to outline the state and prospects of art education for students in the progress of Ukraine towards the post-war reconstruction implemented by the author in the tasks of systematizing the results of the pedagogical community survey and the corresponding ranking of the problem in its perception. It has allowed us to define more clearly the methods of its psychological and pedagogical solution.
The methods of fact-finding survey of respondents with further description of the obtained data, analysis of identified problems with the theoretical explanation of their essence and causes, determination of predicted ways of eliminating identified contradictions in art education of students during the survey were used.
The process of the experimental survey is described. Systematization of the results is based on six blocks that reflect the need for a valuable rethinking of the content of art education, the difficulties of distance art learning for students, the teachers’ worries for the destruction of national heritage, objects of education and culture because of military actions and the organization of education in temporarily occupied territories. Moreover, psychological problems among children, their parents and teachers are growing. The deepening inferior attitude towards artistic disciplines against the background of military actions has caused to anxiety and specific methodical questions regarding the teaching of various types of art. During the analysis of the results of the experiment, the emphasis was placed on the first block of identified problems, the connection between the rethinking of values and the de-Russification of the content as well as the strengthening of the national content of the educational content, bringing to the fore the task of patriotic education through art. The key role of this value reflection in relation to the rest of the actualized issues, which consists of scientific novelty, is presented.
The article is addressed to teachers of art and other disciplines of institutions of general secondary, higher art and art-pedagogical, out-of-school, specialized art education.
 
Publisher Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735219/1/%D0%9E.%20%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%A0%D0%B5%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%97%20%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BC%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf
- Комаровська, О.А. (orcid.org/0000-0002-3679-9673 <http://orcid.org/0000-0002-3679-9673>) (2022) The realities of modern art education (according to the results of a survey of the pedagogical community) Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (26). pp. 179-189. ISSN 2308-3778
10.32405/2308-3778-2022-26-1-179-189
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2308-3778-2022-26-1-179-189