Record Details

Особливості добору навчальних текстів для молодших школярів у контексті їх читабельності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735224/
https://previous.scientia.report/index.php/archive/issue/view/12.05.2023
 
Title Особливості добору навчальних текстів для молодших школярів у контексті їх читабельності
Peculiarities of the selection of educational texts for younger schoolchildren in the context of their readability
 
Creator Мартиненко, Валентина Олександрівна
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
8 Language. Linguistics. Literature
 
Description Розкрито сутність поняття «складність тексту» у сучасній вітчизняній та зарубіжній літературі на основі умовно прийнятої міри індексу читабельності тексту, яка включає низку кількісних і якісних показників, а саме: кількість слів у тексті; середню кількість складів у слові; середню кількість слів у реченні; тип речення; наявність образних слів: метафор, порівнянь, національно маркованих одиниць; обсяг експілитної та імпліцитної інформації; розповідність; складність синтаксичних конструкцій; лексичний склад, зокрема, ступінь насичення тексту незнайомими для читачами словами; конкретність/абстрактність слів; когезія чи засоби зв’язку. Обґрунтовано вимоги до добору навчальних текстів для молодших школярів з урахуванням зазначених параметрів читабельності тексту, а також якості поліграфічного виконання.
The essence of the concept of "text complexity" in modern domestic and foreign literature is revealed on the basis of a conditionally accepted measure of the text readability index, which includes a number of quantitative and qualitative indicators, namely: the number of words in the text; the average number of syllables in a word; the average number of words in a sentence; sentence type; the presence of figurative words: metaphors, comparisons, nationally marked units; the amount of explicit and implicit information; narrative; complexity of syntactic constructions; lexical composition, in particular, the degree of saturation of the text with words unfamiliar to readers; concreteness/abstractness of words; cohesion or means of communication. The requirements for the selection of educational texts for younger schoolchildren are substantiated, taking into account the specified parameters of text readability, as well as the quality of polygraphic execution.
 
Publisher European Scientific Platform
 
Date 2023
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735224/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%2C%20%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%89%D0%B0.pdf
- Мартиненко, Валентина Олександрівна (orcid.org/0000-0001-6317-3492 <http://orcid.org/0000-0001-6317-3492>) (2023) Peculiarities of the selection of educational texts for younger schoolchildren in the context of their readability In: Theory and practice of modern science: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the V International Scientific and Theoretical Conference, May 12, 2023 European Scientific Platform, с. Kraków, Republic of Poland, pp. 143-145. ISBN 979-8-88955-779-1