Record Details

Теоретико-методологічні засади осмислення соціально-антропологічного коду української філософії освіти в основі концепції людини М. Шлемкевича

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735222/
http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2023/86/1.pdf
10.32840/1992-5786.2023.86.1
 
Title Теоретико-методологічні засади осмислення соціально-антропологічного коду української філософії освіти в основі концепції людини М. Шлемкевича
Theoretical and methodological principles of understanding the socio-anthropological code of the Ukrainian philosophy of education based on the concept of a person by M. Shlemkevych
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
316 Соціологія
 
Description Статтю присвячено теоретико-методологічним засадам осмислення соціально-антропологічного коду української філософії освіти в основі концепції людини М. Шлемкевича, де започатковано розв’язання означеної проблеми. Визначено, що цінним у цій площині є звернення до освітньо-виховного досвіду педагогіки періоду другої половини 1917–1991 рр. Окреслено важливий внесок М. Шлемкевича в розвиток соціально-антропологічних поглядів в контексті освіти і виховання. Розкрито сутність ключового терміну дослідження «антропологія». Доведено, що соціально-антропологічний підхід дозволяє проаналізувати еволюцію взаємодії людини, природи, суспільства в історичному, соціальному, біологічному контексті. Представлено основні концептуальні положення М. Шлемкевича про людину, в основі яких була закладена тенденція розвитку української галицької педагогіки ХХ ст. Визначено, що сутність означеної тенденції полягала в збереженні і розвиток етнокультурної самобутності українців в умовах колонізації земель України та обґрунтування потреб українців у національному відродженні. Виокремлено та проаналізовано чотири історичні типи світогляду особистості, як от: «шевченківська людина», яка схиляється перед розумом та його найвищим втіленням – наукою, а також таким моральним ідеалом як вільний дух; «гоголівська людина» – етнічні українці, що брали активну участь в політичному житті держави; «сковородянська людина», що знаходить сенс свого буття в особистому духовному самовдосконаленні; «старосвітські поміщики» – уособлює особистість націлену лише на задоволення своїх первинних запитів. Аргументовано наукову позицію, що методологічна основа формування українського світогляду за М. Шлемкевичем, дозволяє визначити пріоритетність ставлення до людини, її природи, розуміння співіснування зі світом, іншими людьми та Богом, а також визначальні фактори для успішний розвиток молоді. Виявлено, що в контексті світоглядних поглядів М. Шлемкевича, чинниками формування суспільно-політичне життя українського суспільства він визначав соціокультурні умови, як от: свободу вибору, віросповідання, самовдосконалення, збереження культурних традицій, тощо.
The article is devoted to the theoretical and methodological principles of meaning the socio-anthropological code of the Ukrainian philosophy of education based on M. Shlemkevych’s concept of a person, where the solution to the specified problem was initiated. It is determined that it is valuable in this area to turn to the educational experience of pedagogy in the second half of 1917–1991. The important contribution of M. Shlemkevych to the development of socio-anthropological views in the context of education and upbringing is outlined. The essence of the key research term «anthropology» is revealed. It has been proven that the socio-anthropological approach allows to analyze the evolution of the interaction of man, nature, and society in the historical, social, and biological context. The main conceptual propositions of M. Shlemkevych about man, which were the basis of the development trend of Ukrainian Galician pedagogy of the 20th century, are presented. It was determined that the essence of this trend was the preservation and development of the ethnocultural identity of Ukrainians in the conditions of the colonization of the lands of Ukraine and the justification of the needs of Ukrainians for national revival. Four historical types of the individual’s worldview are distinguished and analyzed, such as: «Shevchenko’s man», who bows before reason and its highest embodiment – science, as well as such a moral ideal as a free spirit; «Gogol’s man» – ethnic Ukrainians who took an active part in the political life of the state; «Skovorodian man», who finds the meaning of his existence in personal spiritual selfimprovement; «old-world landlords» – personifies a personality aimed only at the satisfaction of their primary requests. The scientific position is argued that the methodological basis of the formation of the Ukrainian worldview according to M. Shlemkevych allows to determine the priority of the attitude towards man, his nature, understanding of coexistence with the world, other people and God, as well as determining factors for the successful development of youth. It was revealed that in the context of M. Shlemkevych’s worldview, he defined socio-cultural conditions as factors of formation of socio-political life of Ukrainian society, such as: freedom of choice, religion, self-improvement, preservation of cultural traditions, etc.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735222/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%90.%D0%90.%202023.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2023) Theoretical and methodological principles of understanding the socio-anthropological code of the Ukrainian philosophy of education based on the concept of a person by M. Shlemkevych Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах (86). pp. 12-16. ISSN 1992-5786
10.32840/1992-5786.2023.86.1
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32840/1992-5786.2023.86.1