Record Details

Ключові питання освітнього менеджменту багатопрофільних закладів позашкільної освіти в умовах автономії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735005/
http://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3069
10.33842/22195203-2022-27-115-120
 
Title Ключові питання освітнього менеджменту багатопрофільних закладів позашкільної освіти в умовах автономії
Key issues of educational management of multidisciplinary out-of-school education institutions in the conditions of autonomy
 
Creator Мосякова, І.Ю.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті розкрито питання освітнього менеджменту багатопрофільних закладів позашкільної освіти, схарактеризовано особливості розвитку цього процесу в умовах автономії. Підкреслено, що сьогодні моделі управління багатопрофільними закладами позашкільної освіти не забезпечують їх ефективного функціонування й розвитку, а тому набуває важливого значення побудова нової моделі самоврядування. На підставі аналізу основних документів, що визначають стратегію розвитку освітнього менеджменту в закладах позашкільної освіти України (Закони України «Про позашкільну освіту» (2000), «Про освіту» (2017), «Про основні засади молодіжної політики» (2021); Указ Президента України «Про Національну молодіжну стратегію до 2030 року» (2021); Постанова Кабінету міністрів України «Про затвердження Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2021-2025 роки та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» (2021); Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні; Стратегія розвитку позашкільної освіти (2018) тощо), доведено необхідність проведення процедур моніторингу якості освітніх послуг у системі позашкільної освіти.
У контексті Національної доповіді про стан і перспективи розвитку освіти в 2021 р. та досвіду практичної роботи розкрито основні передумови для переходу до моделі управління, що розвивається в парадигмі лідерства. Проаналізовано досвід позашкільної освіти в провідних демократичних країнах. Порушено питання оцінювання організаційного керівництва, впливу педагогів на культуру інших соціальних організацій і визначено інструменти освітнього менеджменту, що надалі могли б покращити науковий супровід освітніх реформ.
Акцентовано на співробітництві (як на всеукраїнському, так і на міжнародному рівнях) з різними закладами у сфері розроблення й надання нових освітніх послуг здобувачам позашкільної освіти.
Показано, що така робота може проводитися як на індивідуальному, так і на інституціональному рівнях.
Доведено необхідність розроблення спільної стратегії розвитку освітнього менеджменту в багатопрофільних закладах позашкільної освіти, яка має бути узгоджена з Національною стратегією сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки.
This article reveals the issues of educational management of multidisciplinary out-of-school education institutions. The process of its development in the conditions of autonomy is considered. The author points out that today management models in multidisciplinary out-of-school education institutions do not ensure their effective functioning and development and proves the importance of building a new model of self-government. The author proposes to consider the main documents defining the strategy for the development of educational management in out-of-school education institutions in Ukraine (Laws of Ukraine “On Extracurricular Education” (2000), “On Education” (2017), “On Basic Principles of Youth Policy” (2021) ; Decree of the President of Ukraine “On the National Youth Strategy until 2030” (2021); Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On approval of the State target social program ”Youth of Ukraine” for 2021-2025 and amendments to some acts of the Cabinet of Ministers of Ukraine" (2021); National Report on the state and prospects of education in Ukraine; Strategy for the development of extracurricular education (2018), etc.), proves the need for monitoring the quality of educational services in the system of extracurricular education.
Based on the analysis of the National Report on the state and prospects of education in 2021, the experience of practical work outlines the main prerequisites for the transition to a management model that is developing in the paradigm of leadership. Based on the analysis of extracurricular activities in leading democracies, the author raises the issue of evaluating organizational leadership, the influence of teachers on the culture of other social organizations, suggests considering tools of educational management that could further improve the scientific support of educational reforms.
The article points to the position of cooperation with various institutions (both at the national and international levels) in the development and provision of new educational services for out-ofschool students. It is proved that such work can be carried out both at the individual and non-institutional level.
The necessity of developing a joint strategy for the development of educational management of multidisciplinary out-of-school education institutions, which should be coordinated with the National Strategy for Civil Society Development in Ukraine for 2021-2026, has been proved.
 
Publisher Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735005/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%E2%84%96_45.pdf
- Мосякова, І.Ю. (orcid.org/0000-0002-8932-3759 <http://orcid.org/0000-0002-8932-3759>) (2022) Key issues of educational management of multidisciplinary out-of-school education institutions in the conditions of autonomy Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка, 2 (27). pp. 115-120. ISSN 2219-5203
10.33842/22195203-2022-27-115-120
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33842/22195203-2022-27-115-120