Record Details

System of professional-digital competencies of a teacher of a higher pedagogical educational institution

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735046/
http://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/255072
10.15587/2519-4984.2022.255072
 
Title System of professional-digital competencies of a teacher of a higher pedagogical educational institution
Система професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного навчального закладу
 
Creator Kucheriavyi, O. H.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article is devoted to the problem of substantiation of the integral target orientation of preparation of future teachers of institutions of higher pedagogical education for professional activity in the conditions of digitalization of society: systems of their professional-digital competences. The main conceptual idea is put forward: professional-digital competencies of a teacher of a higher pedagogical educational institution are in isomorphic dependence on his/her professional functions and form a holistic system - a reference model of the target landmark of the digitalized educational process in graduate and postgraduate studies. The integral-functional dimension describes the procedure for establishing a holistic set of updated teacher functions in the digital educational environment ofa pedagogical university. The set of the following criteria for their search is outlined: 1) the specifics of thefunctional content of the types of teaching activities, taking into account the process of digitization of higher education; 2) the subject of the teacher's relations with future teachers and public life; 3) the nature of the relevant links. According to all criteria in their unity, three core professionally defined functions are defined: heuristic-digital, managerial-digital and self-development-digital. To these are added purely instrumental general professional - executive-digital, technical-digital and the function of compliance with digital security.
The differences between the concepts of "professional-digital" and "digital" competence are emphasized. The concept of the system of professional-digital competencies of a teacher of a higher pedagogical educational institution as a holistic and interconnected set of their components, adequate to his/her certain professional functions in the digital environment, is formulated. The following relevant system of competencies is defined: heuristic-digital aspect (competencies in the areas of pedagogical innovations, digital content of personal and professional development, in particular, worldview and existential orientation, etc.); managerial and digital aspect (competence of the teacher of diagnostic and prognostic, motivational, design, organizational, stimulating and control functional and managerial nature); self-development-digital aspect (important for personal, professional and professional-cultural development of the teacher's competence); aspect of digital culture (digital competencies, highlighted in the literature, important for information retrieval, reception, processing and output, use of basic and application software, solving technical problems, personal data protection, copyright, etc.).
Стаття присвячена проблемі обґрунтування цілісної цільової спрямованості підготовки майбутніх учителів закладів вищої педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах цифровізації суспільства: системи їх професійно-цифрових компетентностей. Висувається основна концептуальна ідея: професійно-цифрові компетентності викладача вищого педагогічного навчального закладу знаходяться в ізоморфній залежності від його професійних функцій і утворюють цілісну систему – еталонну модель цільового орієнтиру цифровізованого освітнього процесу в аспірантурі. Інтегрально-функціональний вимір описує процедуру створення цілісного набору оновлених функцій викладача в цифровому освітньому середовищі педагогічного університету. Окреслено сукупність критеріїв їх пошуку: 1) специфіка функціонального наповнення видів педагогічної діяльності з урахуванням процесу цифровізації вищої освіти; 2) предмет стосунків учителя з майбутніми вчителями та громадським життям; 3) характер відповідних посилань. За всіма критеріями в їх єдності визначено три основні професійно визначені функції: евристично-цифрову, управлінсько-цифрову та цифровий саморозвиток. До них додаються суто інструментальні загальнопрофесійні – виконавчо-цифрові, технічно-цифрові та функція відповідності цифровій безпеці.
Підкреслено відмінності між поняттями «професійно-цифрова» та «цифрова» компетентність. Сформульовано концепцію системи професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного навчального закладу як цілісної та взаємопов’язаної сукупності їх компонентів, адекватної його певним професійним функціям у цифровому середовищі. Визначено таку актуальну систему компетентностей: евристично-цифровий аспект (компетентності у сферах педагогічних інновацій, цифрового змісту особистісно-професійного розвитку, зокрема, світоглядно-екзистенційної спрямованості тощо); управлінський та цифровий аспект (компетентності педагога діагностично-прогностичної, мотиваційної, проектної, організаційної, стимулюючої та контрольної функціонально-управлінського характеру); саморозвиток-цифровий аспект (важливий для особистісного, професійного та професійно-культурного розвитку компетентності вчителя); аспект цифрової культури (цифрові компетенції, висвітлені в літературі, важливі для пошуку, прийому, обробки та виведення інформації, використання базового та прикладного програмного забезпечення, вирішення технічних проблем, захист персональних даних, авторське право тощо).
 
Publisher ПП "Технологічний центр"
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735046/1/255072-Article%20Text-587102-2-10-20220519.pdf
- Kucheriavyi, O. H. (orcid.org/0000-0001-5469-0949 <http://orcid.org/0000-0001-5469-0949>) (2022) Система професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного навчального закладу ScienceRise: Pedagogical Education, 2 (47). pp. 44-49. ISSN 2519-4976
10.15587/2519-4984.2022.255072
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.15587/2519-4984.2022.255072