DIGITAL FOOTPRINTS MONITORING OF HIGHER ART EDUCATION APPLICANTS TRAINING
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DIGITAL FOOTPRINTS MONITORING OF HIGHER ART EDUCATION APPLICANTS TRAINING
МОНІТОРИНГ ЦИФРОВИХ СЛІДІВ ОБРАЗОТВОРЧОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ |
|
Creator |
Pichkur, Mykola O.
Poluden, Liliya I. Demchenko, Iryna І. Sotska, Halyna I. |
|
Subject |
digital footprint
pedagogical monitoring art training higher art education applicants temporal discreteness art and pedagogical conditions образотворча підготовка здобувачі вищої мистецької освіти темпоральна дискретність художньо-педагогічні умови цифровий слід педагогічний моніторинг |
|
Description |
Art training of specialists of various art specialties is described to be provided by pedagogical, professional art, design and architectural educational institutions. It is perceived as a unified system that functions on the synergistic basis of the integration of art and pedagogical traditions and innovations and is developed in unity with the evolution of various types and genres of classical and modern art. Thus, the article outlines the objective factors that lead to the development of the methodology of its organization on the basis of information and technology under both favorable and socially unreliable conditions. Taking into consideration the contemporaneity, the temporal discreteness of the art and pedagogical conditions of fine art students’ training is determined as the one that arose due to the COVID-19 epidemic and the war in Ukraine, and caused the disruption of educational process and made teachers organize it in a mixed mode preferring online technologies. Proceeding from the information mentioned, the necessity to develop an informational profile for fine art students, based on the application of their digital footprints, is actualized. The authors developed an algorithm for the collecting, structuring and analyzing digital footprints of the would-be art specialists’ training, which is based on the clarification of the “digital footprint” concept, its art and educational context and the main placement platforms. The pedagogical value of monitoring digital footprints at each of the stages of specialists’ art training in temporal discrete, art and pedagogical conditions was verified. It was based on the statistical analysis of the collected data on the electronic portfolio evaluation, the quality of training in drawing and pictorial art of the students on education and professional program of bachelor degree, as well as the results of the problem-based online discussion in which teachers and students participated.
У статті образотворчу підготовку фахівців різних мистецьких спеціалізацій у закладах педагогічної, професійно-художньої, дизайнерської й архітектурної освіти позиціоновано як уніфіковану систему, що функціонує на синергетичних засадах інтеграції арт-педагогічних традицій та інновацій і розвивається в єдності з еволюцією різних видів і жанрів класичного і сучасного мистецтва. З огляду на це окреслено об’єктивні чинники, що зумовлюють розроблення методології її організації на інформаційно-технологічних засадах як за сприятливих, так і соціально небезпечних обставин. Зважаючи на реалії сьогодення охарактеризовано темпоральну дискретність художньо-педагогічних умов образотворчої підготовки здобувачів вищої мистецької освіти, що виникла через епідемію COVID-19 і воєнний стан в Україні та спричинила підрив часової впорядкованості навчального процесу й змусила педагогів його організовувати в змішаному режимі з наданням переваги онлайн-технологіям. З огляду на це актуалізовано необхідність побудови інформаційного профілю здобувачів вищої мистецької освіти, що ґрунтується на використанні їх цифрових слідів. На підставі з’ясування сутності поняття «цифровий слід», його мистецько-освітнього контексту та основних платформ розміщення розроблено алгоритм збору, структурування й аналізу цифрових слідів образотворчої підготовки майбутніх фахівців мистецьких спеціальностей. На основі статистичного опрацювання зібраних даних оцінки електронного портфоліо, якості й успішності навчання з рисунку і живопису здобувачів вищої мистецької освіти за освітньо-професійною програмою бакалаврату, а також результатів проведення проблемної онлайн-дискусії, до якої залучено викладачів і студентів, верифіковано педагогічне значення моніторингу цифрових слідів на кожному з етапів образотворчої підготовки фахівців у темпорально-дискретних художньо-педагогічних умовах. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5205
10.33407/itlt.v94i2.5205 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 94 No. 2 (2023); 128-149
Информационные технологии и средства обучения; Том 94 № 2 (2023); 128-149 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 94 № 2 (2023); 128-149 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 94 ##issue.no## 2 (2023); 128-149 2076-8184 10.33407/itlt.v94i2 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5205/2126
|
|
Rights |
Copyright (c) 2023 Микола Олександрович Пічкур, Лілія Іванівна Полудень, Ірина Іванівна Демченко, Галина Іванівна Сотська
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|