Record Details

DIGITAL FOOTPRINTS MONITORING OF HIGHER ART EDUCATION APPLICANTS TRAINING

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title DIGITAL FOOTPRINTS MONITORING OF HIGHER ART EDUCATION APPLICANTS TRAINING
МОНІТОРИНГ ЦИФРОВИХ СЛІДІВ ОБРАЗОТВОРЧОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ
 
Creator Pichkur, Mykola O.
Poluden, Liliya I.
Demchenko, Iryna І.
Sotska, Halyna I.
 
Subject digital footprint
pedagogical monitoring
art training
higher art education applicants
temporal discreteness
art and pedagogical conditions
образотворча підготовка
здобувачі вищої мистецької освіти
темпоральна дискретність
художньо-педагогічні умови
цифровий слід
педагогічний моніторинг
 
Description Art training of specialists of various art specialties is described to be provided by pedagogical, professional art, design and architectural educational institutions. It is perceived as a unified system that functions on the synergistic basis of the integration of art and pedagogical traditions and innovations and is developed in unity with the evolution of various types and genres of classical and modern art. Thus, the article outlines the objective factors that lead to the development of the methodology of its organization on the basis of information and technology under both favorable and socially unreliable conditions. Taking into consideration the contemporaneity, the temporal discreteness of the art and pedagogical conditions of fine art students’ training is determined as the one that arose due to the COVID-19 epidemic and the war in Ukraine, and caused the disruption of educational process and made teachers organize it in a mixed mode preferring online technologies. Proceeding from the information mentioned, the necessity to develop an informational profile for fine art students, based on the application of their digital footprints, is actualized. The authors developed an algorithm for the collecting, structuring and analyzing digital footprints of the would-be art specialists’ training, which is based on the clarification of the “digital footprint” concept, its art and educational context and the main placement platforms. The pedagogical value of monitoring digital footprints at each of the stages of specialists’ art training in temporal discrete, art and pedagogical conditions was verified. It was based on the statistical analysis of the collected data on the electronic portfolio evaluation, the quality of training in drawing and pictorial art of the students on education and professional program of bachelor degree, as well as the results of the problem-based online discussion in which teachers and students participated.
У статті образотворчу підготовку фахівців різних мистецьких спеціалізацій у закладах педагогічної, професійно-художньої, дизайнерської й архітектурної освіти позиціоновано як уніфіковану систему, що функціонує на синергетичних засадах інтеграції арт-педагогічних традицій та інновацій і розвивається в єдності з еволюцією різних видів і жанрів класичного і сучасного мистецтва. З огляду на це окреслено об’єктивні чинники, що зумовлюють розроблення методології її організації на інформаційно-технологічних засадах як за сприятливих, так і соціально небезпечних обставин. Зважаючи на реалії сьогодення охарактеризовано темпоральну дискретність художньо-педагогічних умов образотворчої підготовки здобувачів вищої мистецької освіти, що виникла через епідемію COVID-19 і воєнний стан в Україні та спричинила підрив часової впорядкованості навчального процесу й змусила педагогів його організовувати в змішаному режимі з наданням переваги онлайн-технологіям. З огляду на це актуалізовано необхідність побудови інформаційного профілю здобувачів вищої мистецької освіти, що ґрунтується на використанні їх цифрових слідів. На підставі з’ясування сутності поняття «цифровий слід», його мистецько-освітнього контексту та основних платформ розміщення розроблено алгоритм збору, структурування й аналізу цифрових слідів образотворчої підготовки майбутніх фахівців мистецьких спеціальностей. На основі статистичного опрацювання зібраних даних оцінки електронного портфоліо, якості й успішності навчання з рисунку і живопису здобувачів вищої мистецької освіти за освітньо-професійною програмою бакалаврату, а також результатів проведення проблемної онлайн-дискусії, до якої залучено викладачів і студентів, верифіковано педагогічне значення моніторингу цифрових слідів на кожному з етапів образотворчої підготовки фахівців у темпорально-дискретних художньо-педагогічних умовах.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-04-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5205
10.33407/itlt.v94i2.5205
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 94 No. 2 (2023); 128-149
Информационные технологии и средства обучения; Том 94 № 2 (2023); 128-149
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 94 № 2 (2023); 128-149
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 94 ##issue.no## 2 (2023); 128-149
2076-8184
10.33407/itlt.v94i2
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5205/2126
 
Rights Copyright (c) 2023 Микола Олександрович Пічкур, Лілія Іванівна Полудень, Ірина Іванівна Демченко, Галина Іванівна Сотська
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0