Record Details

USING DIGITAL BUSINESS SIMULATORS IN ECONOMIC AND MANAGERIAL DEVELOPMENT OF MASTER’S IN INFORMATION TECHNOLOGIES

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title USING DIGITAL BUSINESS SIMULATORS IN ECONOMIC AND MANAGERIAL DEVELOPMENT OF MASTER’S IN INFORMATION TECHNOLOGIES
ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ БІЗНЕС-СИМУЛЯТОРІВ У ЕКОНОМІКО-УПРАВЛІНСЬКІЙ ПІДГОТОВЦІ МАГІСТРІВ IT-СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
 
Creator Antoniuk, Dmytro S.
Spirin, Oleg M.
Vakaliuk, Tetiana A.
 
Subject digital educational resources
business simulation
situational modeling
information technologies
цифрові освітні ресурси
бізнес-симулятори
моделювання ситуацій
інформаційні технології
 
Description The article substantiates the use of digital business simulators as the type of digital educational resources for decision-making knowledge, skills, and attitudinal and behavioral readiness development in economic and managerial training for a Master’s in Information Technologies. The use of digital business simulations as the tool for immersive practices implementation in the educational process provides the possibility to conduct imitated experiences to serve an educational and research-related purpose. Contract Design and Principal-Agent dilemma simulation usage allows the modeling of situations realistically imitating reality and helps to form a basic attitude and understanding of contractual design and information asymmetry concepts in the economy and managerial science. The concepts are crucial for future professionals working in IT, interacting in teams, and developing in people- and task-management areas. The use of multi-user simulated environments for educational interaction of the groups of students provides a close to a realistic experience of acting in life- and work-specific situations. These experiences serve to ignite interest, improve motivation to learn, and establish the ground for a further deeper discussion on the topics and formation of the attitudinal and behavioral components of the economic and managerial competence as part of the soft skills of the Master’s in IT students. The educational activity described and analyzed in the article proved to be useful for both educational and research-related purposes. The mistake, made by the organizer of the activity provided additional learning possibilities for the group and valuable input for the research. The students showed involvement, dedication, and active participation in the active learning imitated experience. The group showed learning progress toward conventional optimality in the simulated concepts. Used digital education resources provided acceptable ease of use and satisfying functionality of the analysis tools. The behavioral specifics, based on the gender differences were unpredicted, but valuable results of the educational experience. Further efforts will be put to the improvement of the technical integration of such simulators into the digital educational environment of higher education institutions and the development of methodological support for the use of such simulators in the educational process.
Стаття обґрунтовує використання цифрових бізнес-симуляторів як різновиду цифрових освітніх ресурсів для розвитку знань, умінь, навичок, персонального ставлення, здатності приймати рішення в економіко-управлінській підготовці магістрів галузі інформаційних технологій. Використання цифрових бізнес-симуляторів в освітньому процесі надає можливість проводити експерименти для досягнення мети освітньої та науково-дослідної діяльності. Використання цифрового бізнес-симулятора “Дизайн контрактів та дилема Принципала і Агента” дає змогу змоделювати ситуації, наближені до реальності та сприяти формуванню базового персонального ставлення та розуміння теорії контрактових зобов’язань та дизайну ринків з асиметричною інформацією у сфері економічних та управлінських наук. Ці концепти є важливими для майбутніх спеціалістів у галузі інформаційних технологій, які будуть взаємодіяти в командах та розвиватись у сфері управління людьми та проєктами. Використання багатокористувацьких цифрових бізнес-симуляторів для освітньої взаємодії груп студентів надає наближений до реального досвід перебування в життєвих і робочих ситуаціях. Такий досвід сприяє підвищенню інтересу, покращенню мотивації до навчання, а також формує базу для поглиблених обговорень теми і формування поведінкових компонентів економічної і управлінської компетентностей магістрів галузі інформаційних технологій. Описана та проаналізована в роботі експериментальна навчальна активність показала користь як в освітній, так і в дослідницький сферах. Помилка, що була зроблена організатором імітаційного середовища, надала додаткові навчальні можливості групі студентів та цінні дані для наукового аналізу. Студенти продемонстрували залучення та активну участь в освітній імітаційній сесії. Використання пропонованого цифрового бізнес-симулятора продемонструвало простоту в застосуванні, а також достатній рівень функціональності засобів аналізу результатів симуляції. Виявлені особливості поведінки, залежні від статі учасників, були неочікуваними, але цінними результатами проведеного освітньо-наукового заходу. У подальшому передбачається вдосконалення підходів до технічної інтеграції в середовище ЗВО таких симуляторів, а також розробка методичного супроводу для використання таких бізнес-симуляторів в освітньому процесі.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-04-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5172
10.33407/itlt.v94i2.5172
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 94 No. 2 (2023); 72-86
Информационные технологии и средства обучения; Том 94 № 2 (2023); 72-86
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 94 № 2 (2023); 72-86
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 94 ##issue.no## 2 (2023); 72-86
2076-8184
10.33407/itlt.v94i2
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5172/2115
 
Rights Copyright (c) 2023 Дмитро Сергійович Антонюк, Олег Михайлович Спірін, Тетяна Анатоліївна Вакалюк
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0