Record Details

DEVELOPMENT OF STUDENT'S ABILITY TO RESIST INFORMATION INFLUENCES

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title DEVELOPMENT OF STUDENT'S ABILITY TO RESIST INFORMATION INFLUENCES
РОЗВИТОК ЗДАТНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ ПРОТИСТОЯТИ ІНФОРМАЦІЙНИМ ВПЛИВАМ
 
Creator Rudenko, Yuliia О.
Drushlyak, Marina G.
Shamonia, Volodymyr G.
Ostroha, Mariia M.
Semenikhina, Olena V.
 
Subject information influence
information hygiene
resistance to informational influences
the ability to resist information influences
professional training of youth
інформаційний вплив
інформаційна гігієна
протистояння інформаційним впливам
здатність протистояти інформаційним впливам
професійна підготовка молоді
 
Description The article is devoted to the problem of development of student's ability to resist information influences at the level of an educational institution. According to the results of the analysis of theoretical sources, it was found that in the conditions of the multiplicity of existing and potentially possible information threats in society, the need to reduce the negative impact of information resources on young people is increasing. In the conditions of military aggression by the rf and its waging of a hybrid war, there is a risk under the influence of information to become a target for manipulation, not to recognize information attacks and become a tool in the hands of the enemy, spreading dubious content and fakes. To identify the practical state of development of the problem, a survey was conducted and its analysis was presented. The analysis confirmed the authors' expectations regarding the trustworthiness of youth to information content and the fragmentation of young people's ideas about the possible negative impact of information technologies, computer applications, social networks and services on their worldview. According to the results of the study of the opinion of teachers/lecturers regarding the ability of young people to resist informational influences and the content analysis of scientific sources, the concept of "ability to resist informational influences" was specified at the level of skills (the ability to take a responsible attitude to the consumption of informational content; the ability to counteract destructive influences based on emotional coloring (psychological manipulations, propaganda, disinformation, etc.); the ability to verify media products for their critical evaluation; the ability to protect one's own information space). The need to develop methodical tools for their formation (forms, methods and means of formation of each skill) is substantiated. The results of a pedagogical experiment to confirm the effectiveness of the developed methodical tools are presented. Statistical analysis was based on the application of the non-parametric sign test. According to the results of the experiment, it was found that the ability to counteract destructive influences based on emotional coloring and the ability to protect one's own information space under the influence of appropriate methodological tools are developed to a greater extent than the ability to take a responsible attitude to the consumption of information content and the ability to verify media products for their critical evaluation. The developed methodical tools can be adapted to curricula of various specialties and integrated into educational disciplines for mastering digital technologies and tools. The development and implementation of information hygiene courses on the basis of the described methodical tools is considered expedient.
Стаття присвячена проблемі розвитку здатності молоді протистояти інформаційним впливам на рівні закладу освіти. За результатами аналізу теоретичних джерел з’ясовано, що в умовах множинності наявних і потенційно можливих інформаційних загроз у суспільстві посилюється потреба зниження негативного впливу інформаційних ресурсів на молодь. В умовах воєнної агресії рф та ведення нею гібридної війни виникає ризик під дією інформаційного впливу стати мішенню для маніпуляцій, не розпізнати інформаційні атаки і стати інструментом в руках ворога, поширюючи сумнівний контент та фейки. Для виявлення здатності молоді протистояти інформаційним впливам проведено опитування і представлено його аналіз, який підтвердив очікування авторів щодо довірливості молоді до інформаційного контенту та фрагментарності її уявлень про можливий негативний вплив інформаційних технологій, комп’ютерних застосунків, соціальних мереж і сервісів на їх світосприйняття. За результатами вивчення думки викладачів щодо здатності молоді протистояти інформаційним впливам та контент-аналізу наукових джерел конкретизовано поняття «здатність протистояти інформаційним впливам» на рівні вмінь (уміння відповідально ставитись до споживання інформаційного контенту; уміння протидіяти деструктивним впливам на основі емоційного забарвлення (психологічним маніпуляціям, пропаганді, дезінформації тощо); уміння верифікувати медіапродукти для їх критичного оцінювання; уміння захистити власний інформаційний простір). Обґрунтовано потребу розроблення методичних інструментів для їх формування (форми, методи і засоби розвитку кожного вміння). Представлено результати педагогічного експерименту на підтвердження ефективності розроблених методичних інструментів та їх статистичний аналіз з використанням непараметричного критерію знаків. Розроблені методичні інструменти можуть бути адаптовані до освітніх програм різних спеціальностей та інтегровані в навчальні дисципліни з опанування цифрових технологій і засобів. Доцільним бачиться розроблення і впровадження курсів з інформаційної гігієни на базі описаних методичних інструментів.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-04-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5162
10.33407/itlt.v94i2.5162
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 94 No. 2 (2023); 54-71
Информационные технологии и средства обучения; Том 94 № 2 (2023); 54-71
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 94 № 2 (2023); 54-71
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 94 ##issue.no## 2 (2023); 54-71
2076-8184
10.33407/itlt.v94i2
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5162/2118
 
Rights Copyright (c) 2023 Юлія Олександрівна Руденко, Марина Григорівна Друшляк, Володимир Григорович Шамоня, Марія Михайлівна Острога, Олена Володимирівна Семеніхіна
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0