IMMERSIVE SYNTHETIC LEARNING SPACE USING VR ELEMENTS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
IMMERSIVE SYNTHETIC LEARNING SPACE USING VR ELEMENTS
ІМЕРСИВНИЙ СИНТЕТИЧНИЙ ПРОСТІР НАВЧАННЯ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ЕЛЕМЕНТІВ VR |
|
Creator |
Bogachkov, Yuriy M.
Ukhan, Pavlo S. |
|
Subject |
virtual laboratory
educational environment educational space synthetic educational space hybrid immersive віртуальна лабораторія навчальне середовище освітній простір синтетичний освітній простір гібридний імерсивний |
|
Description |
The subject of consideration is the organization of space that simplifies the learning process for a person in accordance with modern trends and requests for methods of short-term training or obtaining an education. In a narrow sense, the potential of learning in an immersive synthetic educational space consisting of a VR component and a real (physical) space is investigated. It is shown how the user organizes training in a space where virtual and real elements are presented. A multi-role model of user path analysis is proposed. In this model, it is assumed that a person can simultaneously move along several educational pathes. We can analyze these path separately by belonging to a certain role. Based on the conducted analysis, a model of immersive synthetic educational space (Immersive synthetic educational space - ISES) is proposed. The model provides the creation of virtual (VR) quasi-images for real (RR — Real Reality) educational subspaces and laboratories. A step-by-step algorithm for creating synthetic VR subspaces for individual laboratories is shown. The information structure supporting the immersive synthetic educational space is considered. The information structure includes a list of virtual laboratories, tables of artifacts, rules, methods of activity, interests, knowledge, etc. Information infrastructure, when constantly used by many participants, provides cross-references that significantly contribute to learning. The generalized path of the user's training is shown, where presented two examples of a user journey. The cases show the distribution of educational activities in the virtual and real subspaces. Further research is planned to focus on studying the practices of using an immersive synthetic educational space for self-directed learning. Currently, a prototype of the virtual component and physical space is being developed for testing interaction mechanisms. Предметом розгляду є організація простору, який спрощує процес навчання відповідно до сучасних тенденцій та запитів на методи короткотермінового навчання або здобуття освіти. У вузькому сенсі досліджується потенціал навчання в імерсивному синтетичному освітньому просторі, який складається з VR-компоненту та реального (фізичного) простору. Показано, як користувач організовує навчання в просторі, де присутні віртуальні та реальні елементи. Запропоновано багаторольову модель аналізу траєкторій користувачів. У цій моделі передбачається, що людина може одночасно рухатись по декількох освітніх траєкторіях. Аналізувати ці траєкторії можемо окремо за приналежність до певної ролі. Спираючись на проведений аналіз, запропоновано модель імерсивного синтетичного освітнього простору (Immersive synthetic educational space – ISES). Модель передбачає створення віртуальних (VR–Virtual Reality) квазівідображень для реальних (RR – Real Reality) освітніх підпросторів і лабораторій. Показано покроковий алгоритм створення синтетичних VR-підпросторів для окремих лабораторій. Розглянуто інформаційну структуру підтримки імерсивного синтетичного освітнього простору, яка містить перелік віртуальних лабораторій, таблиці артефактів, правил, способів діяльності, інтересів, знань, тощо. Інформаційна інфраструктура при постійному застосуванні багатьма учасниками забезпечує перехресні посилання, що суттєво сприяють навчанню. Показаний узагальнений шлях здійснення навчання користувачем. Наведено два приклади шляху користувача. У кейсах показано розподілення навчальної діяльності у віртуальному та реальному підпросторах. Подальші дослідження планується зосередити на вивченні практик застосування імерсивного синтетичного освітнього простору для самоспрямованого навчання. Зараз розробляється прототип віртуальної компоненти та фізичного простору для апробації механізмів взаємодії. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5154
10.33407/itlt.v94i2.5154 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 94 No. 2 (2023); 178-200
Информационные технологии и средства обучения; Том 94 № 2 (2023); 178-200 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 94 № 2 (2023); 178-200 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 94 ##issue.no## 2 (2023); 178-200 2076-8184 10.33407/itlt.v94i2 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5154/2120
|
|
Rights |
Copyright (c) 2023 Юрій Миколайович Богачков, Павло Станіславович Ухань
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|