"BLOCKCHAIN TECHNOLOGY" DISTANCE COURSE FOR ENGINEERING SPECIALTIES
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
"BLOCKCHAIN TECHNOLOGY" DISTANCE COURSE FOR ENGINEERING SPECIALTIES
ДИСТАНЦІЙНИЙ КУРС «ТЕХНОЛОГІЯ БЛОКЧЕЙН» ДЛЯ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ |
|
Creator |
Yalanetskyi, Valerii A.
|
|
Subject |
blockchain
blockchain technology consensus information systems and technologies блокчейн технологія блокчейн консенсус інформаційні системи та технології |
|
Description |
The article describes the development of the distance course of the pilot selective educational component “Blockchain Technology”, a description of its structure and the main aspects of the computer workshop. The course was developed to eliminate the shortage of competencies in the field of blockchain technologies at the National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”. The course includes a set of presentations and lectures, methodological guidelines for laboratory work with examples of implementation in the Python and Java languages, and tasks for laboratory work. During the creation of the pilot course, the syllabus of the discipline was developed for the first time, its content was filled, and the method of teaching the discipline was proposed. The main emphasis of the discipline is aimed at practical training in blockchain programming with modern tools and frameworks. The software development of the basic components of the blockchain is as close as possible to the real Bitcoin blockchain. This generates new professional skills and abilities in students for the future professional solution of deployment and maintenance of blockchain ecosystems in business, production and education. The article provides fragments of software solutions for the development of blockchain components. Educational and methodical materials are uploaded using cloud-based technologies in the teacher's account Google Classroom, which is integrated with the “Sikorsky” distance-learning platform. Such a flexible organization of resources makes it possible, depending on the work programs of the faculties, to choose appropriate course topics and supplement the topics with the necessary regulatory documentation and task options. As an experiment, the educational discipline was implemented as a selective one into the educational process at the Faculty of Informatics and Computer Engineering. The application of the pilot course in the educational process yielded a high level of interest in the field of Blockchain among students, as well as an increase in the quality of future IT engineering specialists.
У статті наводиться опис розроблення дистанційного курсу пілотного вибіркового освітнього компонента “Технологія блокчейн”, опис його структури та основних аспектів комп’ютерного практикуму. Курс розроблений з метою ліквідації дефіциту компетентностей у сфері блокчейн-технологій у Національному технічному університеті України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського”. Курс містить комплект презентацій та лекцій, методичні вказівки до лабораторних робіт з прикладами виконання мовами Python та Java і завдання до лабораторних робіт. Протягом створення пілотного курсу було вперше розроблено силабус дисципліни, наповнений її контент та запропоновано методику викладання дисципліни. Основний акцент дисципліни спрямований на практикум з програмування блокчейну сучасними інструментальними засобами та фреймворками. Програмне розроблення базових компонентів блокчейну максимально наближена до реального блокчейну Біткойн. Це генерує в студентів нові фахові уміння та навички задля майбутнього професійного розв’язання задач розгортання та обслуговування блокчейн екосистем у бізнесі, у виробництві та освіті. У статті наводяться фрагменти програмних рішень щодо розроблення компонентів блокчейну. Навчально-методичний матеріал розміщено з використанням хмаро орієнтованих технологій у кабінеті викладача Google Classroom, що інтегровано з платформою дистанційного навчання “Сікорський”. Така гнучка організація ресурсів надає змогу залежно від робочих програм факультетів обирати відповідні теми курсу та доповнювати теми необхідною нормативною документацією і варіантами завдань. У якості експерименту навчальну дисципліну було впроваджено, як вибіркову в навчальний процес на факультеті інформатики та обчислювальної техніки. Отриманий результат застосування пілотного курсу в навчальному процесі свідчить про високий інтерес до сфери блокчейн серед студентства, що, своєю чергою, сприяє підвищенню якості майбутніх фахівців інженерного спрямування в галузі ІТ. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5129
10.33407/itlt.v94i2.5129 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 94 No. 2 (2023); 150-163
Информационные технологии и средства обучения; Том 94 № 2 (2023); 150-163 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 94 № 2 (2023); 150-163 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 94 ##issue.no## 2 (2023); 150-163 2076-8184 10.33407/itlt.v94i2 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5129/2122
|
|
Rights |
Copyright (c) 2023 Валерій Анатолійович Яланецький
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|