STUDY ON THE PERSONAL PERCEPTIONS OF 8-9TH GRADE STUDENTS ABOUT THE POSSIBILITY OF USING SMARTPHONES FOR THE CROSS-CUTTING SKILLS FORMATION AND DEVELOPMENT
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
STUDY ON THE PERSONAL PERCEPTIONS OF 8-9TH GRADE STUDENTS ABOUT THE POSSIBILITY OF USING SMARTPHONES FOR THE CROSS-CUTTING SKILLS FORMATION AND DEVELOPMENT
The ВИВЧЕННЯ ОСОБИСТІСНИХ УЯВЛЕНЬ УЧНІВ 8 – 9 КЛАСІВ ПРО МОЖЛИВІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ СМАРТФОНІВ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ НАСКРІЗНИХ УМІНЬ |
|
Creator |
Zhuk, Yurii O.
Hryvko, Antonina V. |
|
Subject |
cross-cutting skills
smartphone learning tool learning outcomes gender differences наскрізні вміння смартфон інструмент навчання результати навчання гендерні відмінності |
|
Description |
The article discusses the potential of the smartphone as a modern educational and learning tool. The purpose of the presented subject-oriented research was to study the personal and gender peculiarities of students' perceptions about the possibilities of forming and developing cross-cutting skills using smartphones as the most common means of independent/distance learning. For the purpose of the study, the survey was conducted using the authors' questionnaire, which contained 23 items (descriptors of cross-cutting skills), which were assessed by the degree of agreement with the proposed statement on an ordinal Likert scale. The results of the survey (N=156) were analysed by gender using descriptive and factor analysis. The novelty of the study is based on the application of an instrumental and differential approaches to the study of the formation of cross-cutting skills as learning outcomes common to all subjects and consists in the identification of cross-cutting skills clusters components that are important for male and female students in terms of opportunities that arise from the using of smartphones. Based on the analysis of individual and generalized rank matrices by the relevant features, we identified the skills which development, according to the respondents, is facilitated by smartphone use and the skills which development is questioned by students. Based on the factor analysis, four-factor models of cross-cutting skills that are important for respondents, which, in the opinion of students, are formed as a result of using smartphones, were created. Comparison of the characteristics of the assessment objects in the respective factor spaces made it possible to identify gender differences in students' perceptions of the impact of smartphones on learning outcomes. Based on analysis of the identified advantages and disadvantages of using smartphones for students' mastery of cross-cutting skills, practice-oriented conclusions are proposed that can be used in developing methodological recommendations for effective methods, tools and means of forming and assessing cross-cutting skills. У статті розглянуто питання потенціалу смартфону як сучасного освітнього інструменту і засобу навчання. Метою висвітленого суб’єктно орієнтованого дослідження було вивчення особистісних та гендерних особливостей уявлень учнів про можливості формування та розвитку наскрізних умінь за допомогою смартфону як найпоширенішого засобу самостійного/дистанційного навчання. Для досягнення мети дослідження застосовано метод опитування з використанням авторської анкети, яка містила 23 пункти (дескриптори наскрізних умінь), що оцінювались за ступенем згоди із запропонованим твердженням за порядковою шкалою Лікерта. Результати опитування (N=156) проаналізовано за гендерною ознакою із застосуванням методів дескриптивного та факторного аналізу. Новизна дослідження полягає в застосуванні інструментального та диференційованого підходів до вивчення питань формування наскрізних умінь як спільних для всіх предметів результатів навчання, визначенні кластерів значущих для учнів чоловічої і жіночої статей складників наскрізних умінь у площині можливостей, які виникають завдяки використанню смартфонів. За результатами аналізу індивідуальних і узагальнених за відповідними ознаками матриць рангів визначено вміння, розвитку яких, на думку респондентів, сприяє використання смартфонів, та вміння, розвиток яких учні піддають сумніву. За результатами факторного аналізу побудовано чотирифакторні моделі значущих для респондентів наскрізних умінь. Порівняння характеристик об’єктів оцінювання у відповідних факторних просторах дало змогу визначити гендерні відмінності в особистісних уявленнях учнів про вплив смартфонів на результати навчальної діяльності. За виявленими перевагами і недоліками використання смартфонів для оволодіння учнями наскрізними вміннями запропоновано практикоорієнтовані висновки, які можуть бути використані при розробленні методичних рекомендацій щодо ефективних методів, інструментів і засобів формування й оцінювання наскрізних умінь. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2023-04-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5100
10.33407/itlt.v94i2.5100 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 94 No. 2 (2023); 1-18
Информационные технологии и средства обучения; Том 94 № 2 (2023); 1-18 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 94 № 2 (2023); 1-18 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 94 ##issue.no## 2 (2023); 1-18 2076-8184 10.33407/itlt.v94i2 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5100/2124
|
|
Rights |
Copyright (c) 2023 Юрій Олексійович Жук, Антоніна Вікторівна Гривко
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|