Українська тожсамість як ціннісна константа національно-патріотичного виховання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/735016/
https://sci-conf.com.ua/ii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferentsiya-modern-problems-of-science-education-and-society-24-26-04-2023-kiyiv-ukrayina-arhiv/ |
|
Title |
Українська тожсамість як ціннісна константа національно-патріотичного виховання
Ukrainian identity as a valuable constant of national-patriotic education |
|
Creator |
Бондаренко, Неллі Володимирівна
Косянчук, Сергій Володимирович |
|
Subject |
314/316 Society
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
Процес засвоєння знань і формування компетентностей ґрунтується на принципі єдності гносеологічного (когнітивного) й аксіологічного (ціннісного) як єдино можливому способі пізнання, освоєння й перетворення дійсності. Нерозривна діалектична єдність гносеологічного й ціннісного виявляється у взаємодії з текстами культури як висхідним матеріалом гуманітарного пізнання. Авторський аксіологічний концепт національно-патріотичного виховання упроблемнює аксіологізацію вітчизняної освіти, що розглядається як умова і потреба глибинного викристалізовування національних і планетарних цінностей за екзистенційних викликів українству, спричинених передусім російсько-українською війною й обстоюванням незалежності України як держави. Наразі порушення й розв’язання актуальних освітніх проблем кореспондує з відновленням національної ідентичності, історичної справедливості й узв’язнюється з входженням України в цивілізований європейський простір.
The process of assimilation of knowledge and formation of competences is based on the principle of the unity of epistemological (cognitive) and axiological (value) as the only possible way of knowing, mastering and transforming reality. The inseparable dialectical unity of the epistemological and the value is revealed in the interaction with cultural texts as the ascending material of humanitarian knowledge. The author's axiological concept of national-patriotic education problematizes the axiologisation of national education, which is considered as a condition and need for deep crystallization of national and planetary values in the face of existential challenges to Ukrainianism, caused primarily by the Russian-Ukrainian war and the defense of Ukraine's independence as a state. At present, to raise and solution of current educational problems corresponds to the restoration of national identity, historical justice and is connected with the entry of Ukraine into the civilized European space. |
|
Date |
2023
|
|
Type |
Conference or Workshop Item
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/735016/1/BNV%20KSV%202023%2004%20Kyiv%20Conf.pdf
- Бондаренко, Неллі Володимирівна (orcid.org/0000-0002-4033-7287 <http://orcid.org/0000-0002-4033-7287>) and Косянчук, Сергій Володимирович (orcid.org/0000-0003-1334-6011 <http://orcid.org/0000-0003-1334-6011>) (2023) Ukrainian identity as a valuable constant of national-patriotic education In: Modern problems of science, education and society. Proceedings of the 2nd International scientific and practical conference, April 24-26, 2023, с. Kyiv, Ukraine. |
|