Record Details

Закономірності освітнього менеджменту багатопрофільних закладів позашкільної освіти в умовах автономії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735007/
http://snman.science/index.php/sn/article/view/102
10.51707/2618-0529-2022-23-10
 
Title Закономірності освітнього менеджменту багатопрофільних закладів позашкільної освіти в умовах автономії
Regularities of educational management of multiprofile institutions of extracurricular education in the conditions of autonomy
 
Creator Мосякова, І.Ю.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
374 Education and training out of school. Further education
 
Description В останнє десятиліття однією з тем, якій приділено значну увагу, є необхідність змін в освітньому менеджменті на всіх рівнях. Особливу увагу привертають до себе багатопрофільні заклади позашкільної освіти, що мають велику цінність для особистості, яка набуває різноманітних компетенцій, отримує можливість для розвитку творчості, креативності. Визнання важливості основних закономірностей, можливість зведення на їх основі змісту і принципів є вихідною точкою для подальшої трансформації позашкілля. В освітньому менеджменті таких закладів закономірності мають привернути велику увагу з боку різних представників громадянського суспільства, адже діти і молодь, що можуть навчатися у таких закладах, отримують додаткові можливості для покращення якості життя. Пропоноване дослідження має на меті розгляд основних закономірностей, на яких можливо у подальшому розбудувати новий зміст та принципи освітнього менеджменту багатопрофільних закладів позашкільної освіти. Вважаємо, що освітній менеджмент в епоху постгуманізму має у своїй основі такі цінності, як знання, вміння, компетенції. Це вимагає цілеспрямованого наукового планування для того, щоб покращити якість позашкільної освіти, спрогнозувати зміни у процесі управління творчими колективами, вивести на новий рівень позиції щодо мотивації педагогічних працівників та супроводу їх діяльності. Таке знання допоможе вчасно виявити наявні загрози, перетворити їх на додаткові можливості та у подальшому використовувати всі можливі ресурси для досягнення високої якості праці педагога-позашкільника. Знання про основні закономірності, можливості конструювання нового змісту та принципів освітнього менеджменту багатопрофільних закладів позашкільної освіти заохочує адміністративний персонал виконувати роботу не лише якісно, відповідно до посадових обов’язків, а й творчо, з урахуванням інновацій в управлінні. Автором виокремлено основні закономірності освітнього менеджменту в багатопрофільних закладах позашкільної освіти, які необхідні для розбудови нової системи з метою управління в умовах автономії: узгодженість освітньої політики у сфері позашкілля відповідно до наявного попиту населення; співвідносність вимог сучасного освітнього менеджменту з тими практиками управління, які є у закладах; оптимальне поєднання традицій та інновацій у процесі розвитку закладу; залежність процвітання багатопрофільних закладів позашкільної освіти у майбутньому від розбудови управлінської діяльності за новими сучасними вимогами (адаптивність, креативність, творчість, гнучкість); узгодженість роботи різних напрямів і відповідність їх розвитку потребам здобувачів позашкільної освіти.
In the last decade, one of the topics that has received considerable attention is the need for changes in
educational management at all levels. Special attention is drawn to multidisciplinary institutions of out-of-school
education, which are of great value to the individual, who acquires a variety of competencies, gets the opportunity to develop creativity, creativity. Recognition of the importance of basic laws, the possibility of summarizing on their basis of content and principles is the starting point for further transformation of extracurricular activities. In the educational management of such institutions, regularities should attract a lot of attention from various representatives of civil society, as children and young people who can study in such institutions receive additional opportunities to improve their quality of life. This study aims to consider the basic patterns on which it is possible to further build a new content and principles of the educational management of multidisciplinary out-of-school education institutions. We believe that the educational management in the era of posthumanism is based on values — knowledge, skills, competencies. This requires scientifically focused planning in order to improve the quality of extracurricular education, to anticipate changes in the process of managing creative teams, to take to a new level the position on the motivation of teachers and support their activities. Such knowledge will help to identify existing threats in time, turn them into additional opportunities and further use all possible resources to achieve high quality work of out-of-school teachers. The knowledge of the basic laws, the possibility of constructing new content and principles of educational management of multidisciplinary out-of-school educational institutions encourages administrative staff to perform work not only qualitatively, according to job responsibilities, but also creatively, taking into account innovations in management. The author highlights the main laws of educational management of multidisciplinary out-of-school education institutions, which are necessary for the development of a new system for management in autonomy: consistency of educational policy in the field of extracurricular activities in accordance with existing population demand; correlation of the requirements of modern educational management with those management practices that are available in institutions; optimal combination of traditions and innovations in the process of institution development; the dependence of the prosperity of multidisciplinary institutions of out-of-school education in the future on the development of management activities according to new modern requirements (adaptability, creativity, creativity, flexibility); coherence of work of different directions and conformity of their development to the needs of out-of-school education seekers.
 
Publisher МАН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735007/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%E2%84%96_44.pdf
- Мосякова, І.Ю. (orcid.org/0000-0002-8932-3759 <http://orcid.org/0000-0002-8932-3759>) (2022) Regularities of educational management of multiprofile institutions of extracurricular education in the conditions of autonomy Наукові записки Малої академії наук України, 1 (23). pp. 85-91. ISSN 2618-0529
10.51707/2618-0529-2022-23-10
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.51707/2618-0529-2022-23-10